نکاتی در رابطه با کودکان -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

                                             اسباب بازی‌ها در تحرک کودکان موثر هستند

          

                                                   

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کودکانی که در مهد کودک‌ها از وسایل بازی و انواع مختلف استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین فعال‌تر هستند.
دکتر «هالز» و همکارانش از دانشگاه کارولینای شمالی در تحقیقی بر ارزیابی نوع وسایل بازی و نیز فضا و محدوده بازی کودکان در20مرکز مراقبت از کودک ( مهدکودک ) پرداختند.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد؛ کودکانی که در مهدکودک‌هایی با امکانات تفریحی بیشتر و نیز تنوع زیادتری در وسایل بازی هستند، وقت کمتری را به انجام بازی‌های ساکن و نشستنی می‌پردازند.
همچنین در این مطالعه مشخص شد؛ در مکان‌هایی که از نظر امکانات مذکور ضعیف‌تر هستند، 15 درصد وقت بچه‌ها صرف بازی‌های متحرک و پرتحرک و بیشتر از 50درصد از وقتشان را به انجام بازی‌های ساکن می پردازند. ولی در مراکزی که غنی از انواع وسایل بازی هستند، بچه‌ها 80دقیقه بیشتر از سایرین به انجام بازی‌های پرتحرک و بیشتر از 140دقیقه کمتر از سایرین به انجام بازی‌های ساکن و نشستنی می پردازند.
در ادامه این بررسی، به نظر می‌رسد، کودکان فعال‌ و پرجنب وجوش از نظر بهره هوشی و نیز سطح علمی بالاتر از دیگران بودند.
دکتر هانز افزود: ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش ممکن جهت افزایش تحرکات و فعال‌تر ساختن کودکان، فراهم کردن وسایل تفریحی زیادتر برای آنان می باشد.
 
                                                 تکامل کند مغز کودکان بیش فعال
 

                                                       

محققان به علت بروز بیش فعالی در کودکان بیش فعال مبتلا به سندرم ADS پی بردند. محققان انستیتو ملی سلامت دریافتند مغز کودکان بیش فعال دیرتر از کودکان معمولی و نرمال رشد کرده و کامل می شود. بنابر این گزارش، محققان با کمک تکنیک های پیشرفته آنالیز مغز 446 کودک مبتلا به ADS و سالم را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند در لایه های خارجی بخش جلویی مغز کودکان مبتلا به ADS یا بیش فعالی و تمرکز نداشتن، روند تکاملی کند است و حتی این بخش خاص از مغز این کودکان بعد از پنج سال به تکامل می رسد.
همچنین بخش جلویی مغز و در ناحیه پیشانی هنگام حل مساله و هدایت تمرکز فعالیت بسیار زیادی دارد. بر اساس این گزارش، نتیجه این تحقیق علت بهبود یافتن کودکان مبتلا به سندرم نبودن تمرکز را در دوران بلوغ توجیه می کند. این تحقیق نشان داد، تنها یک بخش از مغز کودکان مبتلا به سندرم ADS سریع تر از سایر کودکان نرمال و معمولی رشد می کند و آن هم مرکز تحرک و فعالیت بدنی در کورتکس مغز است.



موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 87 مرداد 9 :: 7:42 عصر

                                                   تاثیر سینوزیت در کنترل آسم کودکان بررسی شد

 

                                                           

بررسی‌های یک پژوهشگر ایرانی در خصوص تاثیر سینوزیت و مشکلات تنفسی فوقانی در کنترل آسم کودکان نشان می‌دهد: با کنترل علائم سیستم تنفسی فوقانی می‌توان بیماری آسم را در کودکان کنترل کرد.
دکتر قمرتاج خان بابایی، فوق تخصص ریه کودکان از دانشگاه فرانسه که در پژوهشی تاثیر سینوزیت در کنترل آسم را بررسی کرده است خاطرنشان کرد: آسم یک بیماری التهابی مزمن است که با نای در ارتباط است. این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری هایی است که در ?? سال گذشته به شدت افزایش یافته است.
وی گفت: این بیماری دارای زمینه ژنتیکی نیز هست و عواملی چون آلودگی هوا، دود سیگار، ویروس ها، نگهداری حیوانات، استفاده از انواعی از شوینده ها و سینوزیت احتمال ابتلا به آن را در افرادی که دارای ساختار ژنتیکی این بیماری هستند، تشدید می‌کند.
وی ادامه داد: برای درمان آسم از دو نوع دارو استفاده می شود که یک دسته از آنها به طور موقتی راه های تنگ هوایی را به طور کوتاه مدت باز می کند و دسته ی دیگر التهاب راه های هوایی را برطرف می کند.
دکتر خان بابایی با بیان این که در این تحقیق برای اولین بار تاثیر سینوزیت و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی مثل آبریزش بینی، خارش بینی ، ترشحات بینی، خلط در کنترل آسم کودکان بررسی شده است، خاطرنشان کرد: منظور از سیستم تنفسی فوقانی، حفره های بینی، حلق، نازوفارنکس، حفره دهان و بخشی از نای است و ادامه نای و نایژه ها و آل وئول ها و به طور کلی ریه جزو دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شود.
دراین بررسی مشخص شد که گرچه بین این دو بخش از نظر آناتومیکی تفاوت وجود دارد ولی بسیاری از مشکلات و بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی اثر مستقیمی بر دستگاه تنفسی تحتانی دارد.
دکتر خان بابایی با در نظر گرفتن این موضوع و با بررسی بر روی ??? کودک و نوجوان ? تا ?? ساله و نیز با در نظر قرار دادن زمینه بیماری های آلرژیک، درمان های انجام شده، نوع و درجه آسم، آنها را در سه گروه دسته بندی کرد. در گروه اول کودکانی که آسم آنها قابل کنترل است و در گروه دوم کودکانی که آسم آنها نیمه کنترل شده است و در گروه سوم کودکانی که بیماری آسم آنها کنترل نشده است قرار گرفتند.
به گفته وی پس از انجام تحقیقات و آزمایش‌های مختلف مشخص شد که ??? درصد افراد گروه سوم دارای علائم سینوزیت، آبریزش، خارش و ترشحات بینی هستند. همچنین بسته به نوع گازهای تنفسی، علائم التهاب نای نیز در افراد این گروه مشاهده شد.
به عقیده این پژوهشگر، اگر علائم سیستم تنفسی فوقانی را کنترل کنیم می توانیم بیماری آسم افراد را نیز تحت کنترل در آوریم.
وی تصریح کرد: در کودکان مبتلا به آسم باید بیماری های سینوزیتی آنها بررسی شده و درمان های خاص آن پیشنهاد شود.



موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 87 مرداد 9 :: 7:35 عصر

                                               10 روش مناسب برای ایجاد و پرورش عادت‌های سالم در کودکان

 

                                                                       

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید عادت‌های سالم و صحیح را در کودکانتان پرورش دهید؟
در این پژوهش به 10 راه کار برای این منظور اشاره شده که به طور مختصر توضیح داده می‌شوند.
در گام نخست به عنوان یک پدر یا مادر سعی کنید نقشی مثبت و نمادین را ایفا کنید. اگر رفتارهای صحیح در رفتارها نمود پیدا کند، تاثیر بیشتری در رفتار کودکان خواهد داشت. این کار به مراتب آسان‌تر از آن است که بخواهیم کودکان را برای داشتن رفتار مناسب متقاعد کنیم.
در مرحله بعد باید فعالیت‌های خانوادگی‌ و دسته جمعی را در اعضای خانواده ترغیب کنید. اگر ما وقت خاصی را برای فعالیت‌های دسته جمعی از قبیل قدم زدن، دوچرخه سواری، شنا کردن، رفتن به باغ و یا حتی قایم باشک بازی کردن در نظر بگیریم، تمام اعضای خانواده از این قبیل فعالیت‌ها و با هم بودن‌ها لذت خواهند بود.
راه کار سوم این است که زمان بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی و تماشای تلویزیون را کاهش دهید. این بازی‌ها زندگی انسان را به سوی بی‌تحرکی سوق می‌دهد. هم چنین هله هوله خوری و مصرف تنقلات افزایش می یابد که این امر خود منجر به چاقی بیش از حد ‌شده و فرد در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قرار می‌گیرد.
در چهارمین اقدام، کودکان را به انجام دادن فعالیت‌های جسمی که دوست دارند، تشویق کنید. هر کودکی ویژگی‌های فردی خاص خود را دارد، باید به آنها اجازه داده شود که فعالیتهای متفاوت انجام دهند تا بفهمند به کدامیک از آنها علاقه‌مند هستند. وقتی به کاری علاقه‌مند شوند تمرین و ممارست بیشتری نشان می‌دهند و وقت بیشتری صرف انجام دادن آن می‌کنند.
راه پنجم این است که حامی و یاور آنها باشید. باید به نکات مثبت کودکان بیشتر از نکات منفی اهمیت داده شود. همه دوست دارند برای کارهای خوبی که انجام می‌دهند ستوده شوند. باید موفقیت‌های کودکان و نوجوانان را جشن بگیریم تا تصویر ذهنی مثبت و خوشایند از خود پیدا کنند و اعتماد به نفس آنها تقویت شود.
راه کار ششم، تعیین کردن چارچوب و اهداف مشخص و مخصوص است. به عنوان مثال یک ساعت در روز به فعالیت‌های فیزیکی پرداخته شود یا دو بار در هفته علاوه بر میوه می‌توانند دسرهای دیگری نیز بخورند. اگر اهداف خیلی مشکل و خیلی محدود کننده و دست و پا گیر باشند شانس موفقیت در انجام آنها پایین می‌آید.
به عنوان راه هفتم، همواره در نظر داشته باشید که تشویق کردن کودکان به انجام دادن کاری نباید با دادن خوراکی صورت گیرد. دادن آب نبات و تنقلات به کودکان نه تنها راه مناسبی برای تشویق آنها نیست بلکه عادتهای غلط در آنها ایجاد می‌کند. راه‌های دیگری را نیز می‌توان برای ایجاد عادتهای مناسب در کودکان و ترغیب آنها به انجام دادن کارهای خوب پیدا کرد.
هشتمین راه کار این است که زمان شام خوردن را زمان در کنار هم بودن در نظر بگیرید. وقتی غذا در کنار سایر اعضای خانواده صرف شود، احتمال مصرف خوراکی‌های نامناسب کاهش می‌یابد. کودکان را در تهیه و پخت و پز غذا شرکت دهید به این ترتیب در همه افراد خانواده عادتهای غذایی خوب پرورش می‌یابد و شام خوردن در کنار هم لذت بخش می‌شود.
شیوه نهم، برای این منظور ابداع بازی خواندن برچسب‌های مواد غذایی بسته بندی شده است. بدین ترتیب هر یک از افراد خانواده می‌تواند مواد غذایی مناسب خود را تشخیص دهد و درباره غذاهایی که می‌خورد اطلاعات بیشتری به دست آورد و با هوشیاری بیشتر آنها را انتخاب کند. این بازی‌ بعدها به عادتی تبدیل می‌شود که در تغذیه سالم آنها تاثیر می‌گذارد.
دهمین و آخرین راه مناسب این است که فعالانه در برنامه‌های سلامت کودکان شرکت کنید. طرفدار کودکان سالم باشیم. در انتخاب غذاهای مناسب برای کودکان در مدرسه تاکید و به خاطر داشته باشید که کودکان هم باید از نظر کنترل فشار خون، کلسترول و قند باید تحت نظر باشند.



موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 87 مرداد 9 :: 7:33 عصر

 

                                                کودکان را باید از تلفن همراه ترساند

 

                                             

کارشناسان معتقدند که باید کودکان را از تلفن همراه ترساند، زیرا استفاده طولانی مدت از این ابزار نوین برای سلامتی آنان خطرناک است.
تحقیقات علمی در باره تاثیرات تلفن همراه روی سلامتی کودکان در انگلیس نشان می‌دهد که استفاده مستمر و طولانی مدت کودکان از تلفن همراه موجب از دست دادن یا کاهش حافظه و اختلال خواب آنان می‌شود. کارشناسان مراکز تحقیقاتی انگلستان معتقدند که دولت باید با تدوین و تصویب قوانین اجباری به کاربران نسبت به استفاده از تلفن همراه هشدار دهد.
این کارشناسان می‌گویند که اگر خانواده‌ها و دولت نمی‌توانند مانع استفاده کودکان از تلفن همراه شوند، دستکم باید محدودیت‌هایی را برای میزان استفاده آنان ایجاد کنند.
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که از هر10 کودک زیر 16 سال یک نفر روزانه حدود45دقیقه با تلفن همراه صحبت می‌کند و بیش از 90‌درصد کودکان زیر 16 سال نیز تلفن همراه دارند. در عین حال مطالعات نشان داده است که خطر و اثرات نامطلوب استفاده از تلفن همراه در بین جوانان و نوجوانان کمتر از مصرف الکل و تنباکو نیست و تاثیر آن تا آخر عمر همراه انسان است.
استفاده بیش از حد و مستمر از تلفن همراه در سنین 10تا 20 سالگی خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش داده و در سن 40 تا 50 سالگی موجب جنون می‌شود.
 
                                                               تاثیر برخی تنقلات در پدیده بیش فعالی کودکان
 

                                                       

بررسی های محققان انگلیسی حاکی از تاثیر منفی برخی تنقلات بر میزان فعالیت کودکان است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تغذیه کودکان از برخی انواع تنقلات مانند آب نبات ها به دلیل نوع ساختار شیمیایی آنها در ابتلای کودکان به بیش فعالی موثر است.
این محققان تغذیه برخی ماست های میوه ای که در ساختار آنها از افزودنی های خوراکی استفاده شده است را نیز به لیست تنقلات نامناسب اضافه کرده اند.
محققان انگلیسی با مطالعه سطح فعالیت 300کودکان دریافتند کودکانی که از تنقلات استفاده می کنند فعالیت بسیار بیشتری نسبت به سایر کودکان دارند.
سازمان حمایت از مصرف کنندگان اروپا استفاده هرچه کمتر از این محصولات را خواستار شد.
آژانس امنیت غذایی انگلیس نیز جمع آوری این گونه تنقلات را ضروری دانست.
در این راستا امروز جمعه کارشناسان مواد غذایی بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا برای اتخاذ تصمیمات لازم در این باره در بروکسل تشکیل جلسه دادند.



موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 87 مرداد 9 :: 7:31 عصر

                                                         همدردی به طور طبیعی در کودکان ایجاد می‌شود

                                                             

یک بررسی نشان می‌دهد هنگامی که کودکان دردکشیدن دیگران را می‌بینند، مغز آنها طوری پاسخ می‌دهد که گویی این واقعه برای خودشان رخ داده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران آمریکایی می‌گویند این پاسخ که قبلا وجود آن در بزرگسالان هم نشان داده شده بود، بیانگر آن است که کودکان عادی در سنین مدرسه هم به طور طبیعی ممکن است هم‌دردی از خود نشان دهند.
جین دستی از دانشگاه شیکاگو، سرپرست این تحقیق که نتایج آن در نشریه Neuropsychologia منتشر شده است، در این باره می‌گوید: "این یافته‌ها به ما نشان می‌دهد که ما این توانایی ذاتی را داریم که به درد دیگران واکنش نشان دهیم. این توانایی قدم بسیار مهمی به سوی نشان‌دادن همدردی است."
برای این بررسی، پژوهشگران به 17کودک 7 تا12ساله تصاویر کارتونی از افرادی را که درد می‌کشیدند، نشان دادند و در عین حال از مغز این کودکان با شیوه‌ای به نام " ام آر‌آی کارکردی" (fMRI)تصویربرداری کردند.
رشته‌ای از این تصاویر حوادثی را مانند افتادن یک ظرف سنگین روی یک جفت دست و موقعیت‌هایی را که در آن درد به صورت عامدانه ایجاد می‌‌شد، مثلا کوبیدن در ماشین روی دست یک نفر را نشان می‌داد.
این بررسی نشان داد که هنگامی که بروز درد تصادفی است، مدارهای مغزی که پردازش درد دخیل‌هستند، در ابتدا فعال می‌شوند. به گفته دستی در بررسی‌‌ها بر روی بزرگسالان نیز همین نواحی مغز فعال می‌شوند و تصور می‌شود که بخشی از پاسخ همدردی در فرد باشند.
دستی می‌افزاید:"می‌توان گفت که کودکان هنگامی که افراد درحال دردکشیدن را می‌بینند، واکنشی مانند بزرگسالان دارند."
اما هنگامی درد به صورت عامدانه ایجاد می‌شد، نواحی از مغز به کارکرد اجتماعی و رفتار اخلاقی مربوط می‌شوند، فعال می‌شوند. این نواحی مغز در ارزیابی تهدیدها دخیل هستند.
دستی می‌گوید: "کودکان به دنبال دلیلی برای این واقعه می‌گردند. هنگامی که شما فردی را می‌بیند که درد می‌کشد، می‌خواهید بدانید چرا."
به گفته دستی بسیاری از کودکان سوال کرده بودند که آیا این موقعیت عادلانه است.
او می‌گوید: "اگر شما به جستجوی دلیلی برای دردکشیدن دیگران فکر کنید، چنین وضعیتی بسیار شبیه توجه داشتن به درد دیگران است."
دستی می‌گوید امیدوار است از این یافته‌ها برای درک کارکرد مغز در کودکانی که پرخاشگر هستند یا به رفتارهای ضداجتماعی دست می‌زنند، استفاده کند.



موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 87 مرداد 9 :: 7:23 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی