پارچه های مخمل و ساتن ( اطلسی ) چگونه تهیه می شوند ؟ -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

 

پارچه های مخمل و ساتن ( اطلسی ) چگونه تهیه می شوند ؟


 

ممکن است فکر کنید که مخمل و ساتن مانند پارچه های دیگر نظیر کتان ، پشم و نایلون هستند . د ر حقیقت ساتن و مخمل روش بافت پارچه را مشخص می کنند. ممکن است مخمل از نایلون و یا کتان درست شده باشد؛ منتهی بافت آن به صورت مخمل باشد. در مورد ساتن هم همین طور است .

ساده ترین روش بافت را بافت معمولی می نامند . دراین نوع بافت نخ ها از زیر و روی نخ هایی که از زوایای راست آنها می گذرند ، رد میشوند . برای بافت پارچه از نخ های بسیار طویل استفاده می کنند. این نخ ها به دور یک استوانه پیچیده می شوند . این نخ ها شبیه به تارهای چنگ هستند. می توان نخ را بلند و تونل و راهی باز نمود. نخی که به دور ماکوب پیچیده شده از لای پودها که به صورت تونل باز شده اند، عبور می کند. وقتی ماکوب از میان این تونل و راه عبور می کند ، نخ های پیچیده شده برعکس می شوند . آنهایی که بالا بودند، پایین می آیند و آنهایی که پایین بودند، بالا می روند. ماکوب به جهت مخالف پیش می رود و به این ترتیب کار بافتن ادامه می یابد . با این روش بافت معمولی را تهیه می کنند. می توان با روش های پیچیده تری ، مثلاً با بالا بردن نخ های پیچیده شده ، روش بافت را تغییر داد . برای بافتن ساتن ، سطح پارچه ای که مشاهده می کنید . دارای نخ های بسیار طویلی است که همگی رو به یک سمت دارند . این نخ های پود حدوداً 4/1 اینچ یا بیشتر روی سطح قرار می گیرند. و سپس در پارچه فرو می روند. این روش باعث می شود. تا پارچه شکل ابریشمی و نرم پیدا کند.

مخمل روش بافت پیچیده دیگری است. مخمل به صورت یک پارچه خیلی ضخیم است. پس از بافتن ، پارچه را از وسط قیچی می کنند. نخ های بریده شده رو به بالا می ایستند، این درست به خزنرم حیوانات شباهت دارد.


ارسال کننده:دانش آموز گلم خانم مریم علی پور

منبع:کتاب چرا؟

نویسنده:اریک لیت ویت

مترجم:مژگان کرد بچه




موضوع مطلب : پوشاک

          
پنج شنبه 91 آبان 18 :: 5:20 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی