تحقیق شماره 10(محبت به کودک) -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

«بســـــــــــــــــــــــــم الله الرحمن الرحیم» 

نام ونام خانوادگی محقق:فائزه عمرانی

کـــــــــــــــلاس :سوم راهنمایی 

نام کتـــــاب:  تربیت کودک از منظر آموزه های دینی

نویسنده کتاب: علی اصغر شعبان دخت

محبت به کودک

از اصلی ترین و مهمترین احتیاجات روانی کودک برخوداری از محبت است. کودکان باید احساس کنند که والدین به آنها صمیمی و مهربان هستند. و آنان را یاری می کنند. که والدین با آنان صمیمی و مهربان هتند و آنان را یاری می کنند تا بعد ها مسائل خود را با والدین در میان بگذارند. کودکانی که از محبت والدین محرومند در خانه احساس ناامنی کرده و از زندگی ناراضی بوده و افسرده و پژمرده می گیرند. برعکس کودکانی که از محبت والدین سرشارند و احساس سکون و آرامش بیشتری می کنند و از روحیه ای شاد بهره مند بوده اعتماد به نفس کافی دارند.

کودکان بیش از غذا، لباس ، اسباب بازی و ... نیازمند آنند که مورد توجه و محبت والدین قرار گیرند. بعضی از والدین با فرزندانشان با سردی روبرو می شوند در نتیجه این کودکان به یک نوع گرسنگی عاطفی مبتلا می گردند.

مهرورزی و ابراز محبت برای درمان هر دردی اعجاز می کند. کودکی را که زمین خورده و آسیب دیده و گریه می کند وقتی که مادرش او را بغل می کند و می بوسد و اظهار همدردی با او میکند و از همه مهمتر، با ابراز محبت او را نوازش می کند کودک درد جسمانی را فراموش می کند ولذت غرق شدن در محبت مادر رنج و دردش را تسکین می دهد. معلمان با تجربه و والدین هوشیار با ابراز محبت و مهرورزی می توانند دانش آموزان تنبل و کم کار را به راه آورند و با آنها به طریقی رفتار کنند که کودک رنج انجام تکلیف را به جان خریدار باشند. انسان اسیر محبت و محکوم آن است تا جایی که گفته شده است: " الانسان عبدالاحسان " احسان و اظهار دوستی می تواند بشر را تا سرحد بندگی به پیش ببرند.

امام رضا (ع) احدیثی پربار و قاعده ای کلی درباره تکریم و احترام به دیگران چه کوچک به ما می آموزد و می فرماید:" و اجمل معاشرتک مع الصغیر و الکبیر؛ لازم است با تمام اطفال بزرگسالان معدب و با احترام معاشرت نماییم ."

اثرات بی توجهی به کودک

بی توجهی به کودک عوارضی دارد که ممکن است به صورت های گوناگونی در کودک مشاهده شود از جمله : 1- بیماری های روان تنی که آثار بدنی دارد ولی منشا آنها مشکلات روانی است ؛ 2 – پرخاشگری؛ 3- تسلیم شدن در مقابل دیگران به خاطر جلب رضایت آنان ؛ 4- خیالبافی و در خود فرو رفتن ؛ 5- گوشه گیری ، ناخن جویدن و ... . تجربه نشان می دهد که بسیاری از انحرافات نوجوانان ناشی از کمبود های عاطفی آنان در خانواده است. نیاز به محبت حتی در برخی از حیوانات نیز مشاهده می شود ؛ هر چند این نیاز درانسان شدید است و در کودک شدیدتر چون اولین سرپرست کودک خانواده است، لازم است خانواده بخصوص والدین ، به این نیازکودک توجه ویژه داشته باشند و بدانند پاسخگویی به این نیاز کودک، اساس و پایه تربیت را تشکیل می دهد، زیرا ارضای این نیاز در کودک موجب آرامش روانی ، امنیت خاطر، اعتماد به نفس، اعتماد به والدین و حتی سلامت جسمی می شود و ارضاء نشدن آن باعث فرو پاشی آرامش روحی و روانی، بی اعتمادی به خود و دیگران، احساس عجز و حقارت ، بیماری های جسمی و روانی متعدد و انحرافات اجتماعی بسیاری خواهد داشت.

ثمرات توجه به کودک

 توجه نمودن به کودک دارای اثرات مثبت و سازنده است از این روست که پیامبر (ص) کانون محبت به دیگران و خصوصاٌ کودکان بود. هم خود به کودکان محبت می کرد: « کان النبی (ص) اذا اصبح مسح علی رءوس ولده و ولد و ولده؛ پیامبر (ص) هر روز صبح بر سر فرزندان و نواده های خویش دست محبت می کشید.» و هم به دیگران سفارش می فرمودند. آثاری که محبت کافی به کودک می واند در بر داشته باشد عبارتند از : 1- رفع ارضای نیاز طبیعی در کودک - علاوه بر اینکه او را از عوارض ناشی از ارضا نشدن آن مصون می دارد- او را در حالت اعتدال روحی و روانی قرار خواهد داد.            2 –اعتماد به نفس ازدیگر آثار محبت به کودک و از عامل موفقیت فرد در زندگی فردی و اجتماعی است ، زیرا با محبت به کودک وی احساس ارزشمند بودن می کند؛

3- کودک از این طریق شیوه مجبت به دیگران را یاد می گیرد؛

 4- با محبت به کودک می توان علاقه او را به محبت کننده جلب کرد، در نتیجه کودک به محبت کننده خود اعتماد و اطمینان می یابد و از او حرف شنوی دارد و از این طریق زمینه تربیت های بعدی فراهم خواهد شد، زیرا اصولا انسان ها بویژه کودکان ، سر در گرو محبت دارند و محبت کننده را دوست دارند و مطیع فرمان او هستند؛

 5- با محبت به کودک می توان جلوی بسیاری از انحرافات او را گرفت ، زیا کمبود محبت غالباٌ یکی از عوامل بسیار قوی است که اطفال و نوجوانان را بسوی بزهکاری سوق می دهد؛

6- اصولا نقش محبت در تربیت نقش کلیدی است. از مهمترین امور در تربیت ایجاد ارتباط بین مربی و متربی است و بهترین آن رابطه رابطه ای است که بر اساس محبت باشد. 




موضوع مطلب :

          
چهارشنبه 91 فروردین 30 :: 11:19 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی