تحقیق دانش آموزی شماره(2)(انسولین و جایزه نوبل کشف انسولین ) -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

 

  تحقیق دانش آموزی شماره(2)

 

  «بســـــــــــــــــــــــــم الله الرحمن الرحیم» 

نام ونام خانوادگی محقق :فائزه ربیعی نژادیان  

کـــــــــــــــلاس :ســـــــــوم راهنمایی 

نام کتـــــاب:اکـتـشـافات جـهان 

مولف:یـــــــداله درویش زاده  

موضــــــوع:انسولین و جایزه نوبل کشف انسولین 

 انسولین

درسال1889دراستراسبورگ آلمانٍ ،ژوزف فون مرینگ واسکارمینکوفسکی ضمن بررسی نقش لوزالمعده درعمل گوارش،لوزالمعده سگی رابرداشتند. روزبعدیکی ازدستیاران آزمایشگاه آنان رامتوجه مگس هایی کردکه به دور ادرار این سگ جمع شده بودند. آنان که کنجکاوشده بودند بدانندچرامگس هابه سوی ادرارجمع شده اندآن رامورد تجزیه وتحلیل قراردادند و متوجه شدند که دارای قند بسیارزیادی است ووجود قند درادرارازنشانه های شایع دیابت است.

فون مرینگ ومینکوفسکی برای اولین بارنشانه هایی رامشاهده کردند که دلالت برایجاد دیابت تجربی دریک جانوراست.نبود لوزالمعده دراین حیوان نشان می داد که باید رابطه ای میان این عضوودیابت وجود داشته باشد.این دو دانشمند ،ثابت کردند که ازلوزالمعده،ماده ای ترشح می شود که مصرف قند را تنظیم می کند و کمبود این ماده باعث اختلالاتی درسوخت وسازقند می شود که به صورت نشانه های دیابت ظاهرمی شود. سال هایی که انسولین مورد آزمایش قرار گرفت:

تاسال1921تلاش های بسیاری برای جداسازی این ماده انحام گرفت،اما موفقیت چندانی حاصل نشد.درآن سال یک پزشک جوان کاندایی به نام فردریک گ.بنتینگ  ویک دانشجوی پزشکی به نام چالزبست درآز مایشگاه پرفسور جان.ج.ر.مک لئود دردانشگاه تورنتو مشغول پژوهش دراین زمینه بودند.آنان ماده ترشح شده از لوز المعده سگی راجداکردند.واین رابه سگ هایی تزریق کردند که به سبب برداشت لوزالمعده دچاردیابت شده بودند،مقدارقند خون آنها به حالت طبیغی یا پایین تر از آن رسید، وادرارشان عاری از قند شد وحال سگ ها نیز بهبود پیدا کرد.

پرفسورمک لئود علاقه زیادی به این طرح نشان داد و روش های استخراج هورمون وتعیین مقدار مناسب تجویز آن رابهبود بخشید.او همچنین نام انسولین را برای ماده ترشحی پیشنهاد کرد.امروزه به دنبال مشاهده این که این ماده ازگروه هایی از یاخته های مجزا یا جزیره ای درلوزالمعده به نام جزایر لانگر هانس ترشح می شود،آن رابه عنوان یک هورمون می شناسد .


هنوز یک سال نگذشته بود که نمونه هایی خالص استخراج شده از لوزالمعده گاو برای انسان های مبتلا به دیابت به کار رفت ومشاهده شد که علائم بیماری را کاهش می دهند.یکی ازنخستین افراد مورد آزمایش از همکلاسی ها ودوستان بنتینگ بود که به دلیل وخامت بیماری اش داوطلب شد.حال او به نحو چشمگیری بهبود پیدا کرد واز آن پس برای انجام آزمون های تعیین مقدار مناسب برای تجویز،همکاری کرد. 

تا قبل ازسال 1922(که انسولین برای نخستین بار مصرف بالینی پیدا کرد) درمان رژیمی دیابت به کاهش علامت های بیماری وافزودن طول عمر کمک کرده بود،اما نتایج به هیچ وجه رضایتبخش نبودند. دیابت بیماری سخت وناتوان کننده ای بود که دراغلب موارد به مرگ منتهی می شد. احتمال بروز انواع عفونت ها بسیارزیاد بود،جراحی خطر داشت وبارداری ،هم برای مادروهم برادی جنین،خطرناک بود.

امروزه انسولین دراکثر موارد دیابت را مهار،واحتمال بروز خطرات ناشی ازآن راکاهش یاحذف می کند،و طول عمروفعالیت مفید راافزایش می دهد.

           جایزه نوبل کشف انسولین

در ژانویه 1922بنتینگ ومک لئود جداسازی واستفاده بالینی انسولین برعلیه دیابت را در مقاله ای که انجمن فیزیولوژی آمریکا قرائت شداعلام کردند.آنها به طورمشترک جایزه نوبل درفیزیولوژی یا پزشکی را درسال 1923ازآن خود ساختند.زمان بسیارکوتاهی کهازهنگام  کشف انسولین تااعطای جایزه آن گذشت موید  اهمیت آن درحرفه پزشکی است.

انسولین،پروتئین یا پولیمری طبیعی است که از51اسید آمینه تشکیل شده که باتوالی خاصی دردو زنجیره متصل به هم به یکدیگر وصل شده اند.توالی اسیدهای آمینه زنجیره های انسولین گاوی را فردریک سنگر ازدانشگاه کیمبریج درسال 1953تعیین کرد وجایزه نوبل شیمی را درسال 1958به خود اختصاص داد. توالی اسیدهای آمینه درگونه های خاصی از جانوران متفاوت است.اما این اختلافات توالی برفعالیت های تنظیم کنندگی آندرسوخت وساز کربوهیدرات ها درانسان تأثیر مهمی ندارد؛ برای مثال کسی که به انسولین گاو حساس باشد،می تواند به جای آن ازانسولین خوک استفاده کند.تا همین اواخرتمام انسولینی که برای درمان دیابت به کار می رفت از لوز المعده گاو وخوک تهیه می شد.بک شرکت بزرگ دارویی درنتیجه استفاده ازمهندسی ژنتیک وبراساس شناخت چگونگی نظارت DNAبرتولید پروتئین،تهیه انسولین انسانی  را با به کارگیری یک باکتری به نام اشریشا کلی آغاز کرده است.بااستفاده ازاین فرایند امید آن می رود که بتوان مقدار فراوانی ازانسولین را که که به منابع غیرقابل اطمینان جانوری بستگی نداشته باشد،به عرضه کرد.

ازفون مرینگ ومینکوفسکی نه تنها به خاطر نقششان درشناخت عمل گوارش،بلکه دراصل به سبب پژوهش پیشگامانه آنان در درمان این بیماری دهشتناک ایفا کردند شهرت بیشتری کسب کرده اند،اما دید اولیه که موجب روشن شدن علت آن بود،از واکنش هوشیارانه ای نشأت گرفت که فون مرینگ ومینکوفسکی با مشاهده مگس هایی که دراطراف ادرار سگ بدون لوزالمعده ای پرواز می کردند ازخود نشان دادند،چون بعید نبود این مشاهده به عنوان اتفاقی ناخوشایند وبی اهمیت به فراموشی سپرده شود.  




موضوع مطلب :

          
دوشنبه 91 فروردین 21 :: 4:25 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی