پیراستن(هرس کردن)2 -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

پیراستن(هرس کردن): قسمت دوم

پیرایش ریشه:

ریشه، از دو طریق،به رشد گیاه کمک میکند،یکی از طریق جذب آب که به عنوان نیروی محرکه رشد به کار میرود و دیگری از طریق هورمونهای ویژه ای از گروه جیبریلین که عامل تحریک رشد گیاهی هستند. وجود تعادل بین حجم ریشه با شاخساره، برای رشد و باروری متناسب گیاه، مورد لزوم است.اگر این تعادل ، در جهت ریشه به هم بخورد(از بین رفتن شاخساره دراثر پیرایش شدید و یا حمله بیماری ها و آفات) گیاه تولید شاخساره بسیار میکند و باردهی آن به عقب میفتد. اگر بهم خوردن تعادل در جهت تولید شاخساره باشد(رشد محدود ریشه به دلیل نامناسب بودن خاک و کم آبی و یا از بین رفتن آن در اثر حمله بیماریها و آفات) رشد گیاه محدود می شود و در عوض گیاه زودتر به بار مینشیند و در صد تبدیل گل به میوه نیزبالا می رود.با استفاده از این پدیده،بشر از زمانهای دور،کوشیده است با پیرایش ریشه ،اندازه گیاه مورد نیاز خود را کنترل کند و به حد دلخواه محدود سازد.،این عمل،اخیرا در سطح تجارتی بر روی درخت سیب انجام گرفته و طی آن توانسته اند بوسیله تیغه های ویژه ای، ریشه درختان را در زمستان قطع و بدون آسیب رساندن به محصول سال بعد،رشد درختان را محدود سازند.مثال بسیار چشمگیر دیگری از اثر پیرایش ریشه  بر روی رشد درخت را می توان در درختان بسیار کوچک(مینیاتور)ژاپنی که بونزائی نامیده می شوند دید که بوسیله آن توانسته اند درختانی چند صد ساله را که در طبیعت ارتفاعشان به دهها متر می رسد بسیار کوچک نگهدارند.برای این کار ،ریشه را طی قرون متمادی بطور مداوم می پیرایند.در ایران نیز با استفاده از این روش،کشت لیمو ترش در گلدان و کوچک نگهداشتن آن جهت آسانی ترابری(حمل و نقل) به گلخانه در زمستان و به هوای آزاد در تابستان در نقاط سردسیر و نا مناسب ،ممکن گشته است.برای این منظور،در زمستان هر سال یک چهارم خاک گلدان را با کلیه محتویات آن و از جمله ریشه هایی که در آن قسمت وجود دارند،بیرون آورده،بجای آن خاک تازه می ریزند.بدین ترتیب، خاک گلدان هر چهار سال یکبار تعویض می گردد.و گیاه نیز هر سال یک چهارم ازریشه های خود را از دست می دهد.نتیجه این کار، کوچک و کوتاه ماندن درخت است که افزون بر زیبایی ظاهری،پیوسته تعدادی لیمو ترش در اختیار پرورش دهنده قرار می دهد.

نوعی دیگر از پیرایش ریشه ،هنگام کشت نهال در محل اصلی و یا انتقال آن از خزانه ای به خزانه دیگر،در مورد برخی از درختان چوبی(مانند میوه های دانه دار و هسته دار و مرکبات) و برخی گیاهان زینتی (مثل گل سرخیان) و نیز هنگام نشای برخی سبزیها (مثل گوجه فرنگی و بادنجان) از طریق سر زنی ریشه های فرعی انجام می گیرد.برخلاف آن نوع پیشین پیرایش ریشه،به دلیل اینکه گیاه را تحریک به تولید ریشه های فرعی جدید و بیشتری می کند،اثر تقویت کننده داشته ، رشد نهال تسریع می یابد.

در اینجا لازم به تذکر است که میزان تحمل و واکنش گیاهان مختلف به پیرایش ریشه با یکدیگر متفاوت و بستگی به توانایی آنها برای تولید ریشه فرعی است که هر چه این توانایی بیشتر باشد واکنش گیاه به پیرایش ریشه بیشتر وآسیب وارده کمتر است.در این رابطه،برخی از گیاهان (پسته و انواع جالیزی ها )چون نمی توانند ریشه فرعی زیادی تولید کنند،به جابجایی و پیرایش ریشه بسیار حساسند و از این عمل به شدت آسیب می بینند.

پیرایش برگ:

پیرایش برگ پیرایشی است تابستانه که گهگاه در مورد گیاهانی که رشد زیاد و شاخساره متراکم دارند بکار گرفته می شود و مانند سایر پیرایش های تابستانه اثر تضعیف کننده دارد . برای انجام این پیرایش، با استفاده از وسایلی ماند چوبهای بلند و یا با دست، قسمتی از برگهای درخت را حذف می کنندتا بدین وسیله نور بیشتری به قسمت مرکزی شاخساره بتابد و میوه از کیفیت بهتری برخوردار شودو بویژه درمورد گیاهانی مثل سیب میوه خوشرنگتر شود.

پیرایش پوست:

زخم کردن پوست،پیرایشی است تابستانه که معمولا در بهار به منظورتبدیل شاخه نابارور به بارور، تقویت شاخه های بارور ضعیف که گل می دهند ولی قدرت نگهداری میوه های حاصله خود را ندارند و بالاخره مبارزه با غرور درختان و وادار کردن آنها به باروری انجام می گیرد، در هر سه مورد زخم کردن پوست باعث قطع ربطه قسمتهای بالای زخم با بقیه گیاه می شود و این قسمت ها مواد قندی خود را از دست نمی دهند و تقویت می شوند. در حالت اول،معمولا تکه برداری می کنند، (یعنی با نوک چاقوی پیوند،تکه کوچکی از پوست شاخه را ،در زیر یک یا چند جوانه بر میدارند) و یا شکاف زنی(یعنی با چاقوی پیوند،شکافهای کوتاه و متوازی در زیر جوانه ایجاد میکنند)، چنین جوانه هایی در تابستان دارای سر آغازه های گل خواهند شد و در سال بعد به بار خواهند نشست. در حالت دوم و سوم  می توان با حلقه زنی( که در آن به کمک چاقو یا اره دندانه ریز ،در پوست قاعده شاخه یا تنه،بدون حذف قسمتی از آن ، شکافی سراسری به شکل دایره ایجاد می شود) یا با طوقه برداری(که در آن نواری دور تا دور ساقه یا تنه به عرض یک الی پنج میلیمتر حذف می شود) و یا به روش پوست واژگونی(معکوس کردن پوست :که در آن حلقه ای به عرض حدود یک سانتی متر از پوست جدا و به صورت واژگون در محل خود قرارمی گیرد)،گیاه را وادار به تولید گل یا نگهداری آن ساخت.استفاده از هر یک از این روشها بستگی به شدت ضعف یا قوت گیاه دارد که در تمامی آنها گیاه بیدرنگ آغاز به تولید بافت پینه ای و ترمیم قسمت قطع شده می کند و پس از مدتی، که در طی آن گیاه فرصت کافی برای تولید سر آغازه های گل در جوانه پیدا کرده، به حالت عادی بر میگردد.

از نظر فیزیولوژیکی برای اینکه گیاه قادر به تولید گل شود ،علاوه بر بلوغ، باید نسبت مواد قندی به ازته ، درون بافت های ساقه آن ،مساوی یا بزرگتر از مقداری مشخص باشد که برای گیاهان مختلف،این حد، متفاوت است.

طبق این فرمول اگر مقدار مواد ازته،به دلایلی مانند مصرف بیش از اندازه کود ازته بالا برود،مقدار کسر کوچک میشود و درخت در حالی که رشد رویشی زیاد مینماید گل نمی دهد که در این حال اصطلاحا میگویند گیاه دچار غرور شده است. اگر به دلایلی ، ماند پیرایش شدید تابستانه و یا از بین رفتن شاخساره در اثر آفات و بیماریها و یا ضعف عمومی شاخه های واقع در سایه،میزان تولید مواد قندی کم شود گیاه قادر به تولید گل نخواهد بود. عملیات زخم کردن پوست، باعث میشود که مواد قندی ساخته شده در ساقه از آن بیرون نرود و گیاه به بار بنشیند. از سویی، پیرایش ریشه همچنین کم آبیاری کردن درخت به این دلیل آن را وادار به گلدهی میکند که با کاهش حجم ریشه یا ضعیف گشتن ریشه،جذب مواد ازته پایین می آید و کسر(نسبت مواد قندی به ازته) بزرگ میشود.

در شرایط معمولی ، زمان لازم برای این نوع پیرایش درمورد

شکاف زنی و حلقه زنی4-2 هفته و در مورد طوقه برداری و پوست واژگونی3-2 ماه می باشد. در روش طوقه برداری باید دقت شود که عرض نوار برداشت شده از حداکثر پنج میلیمتر تجاوز نکند، چون در غیر اینصورت ممکن است درخت قادر به ترمیم قسمت حذف شده نگردد و شاخساره آن خشک شود. صورت اخیر همان حالتی است که معمولا در نواحی سردسیر در اثر حمله زمستانه جوندگان و از بین رفتن پوست درخت به وجود می آید و غالبا منجر به خشک شدن درخت میگردد.                                           

 

پیرایش  گل و میوه:

این پیرایش از اول بهار ، یعنی زمان شکوفایی گلها تا هنگامیکه میوه ها به قطر یک سانتی متر میرسند،انجام می شود. هدف از پیرایش گل و میوه که بطور کلی تنک کردن نامیده می شود تنظیم مقدار بار درخت، متناسب با قدرت آن، می باشد.

 




موضوع مطلب :

          
جمعه 87 آذر 15 :: 8:19 صبح

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی