شله زرد و آش رشته ولگیما ت -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

 با فرارسیدن ماه مبارک رمضان همه دوست دارن غذاهایی مثل : شله زرد  وآش رشته و یک شیرینی محلی کنگان بنام لگیمات سر سفره افطاریشون  باشه به همین دلیل امروز دستور پخت آنهارو براتون توی وبلاگ گذاشتم امیدوارم موقع خوردنش ما رو هم دعا کنید.       

                                                                            شله زرد

                    

 

                                                           

مواد لازم:

برنج                           1000 گرم
شکر                 2125 گرم
روغن                150 گرم
زعفران              6 گرم
گلاب                 1 فنجان
خلال بادام          150 گرم
خلال پسته         50 گرم
دارچین               3 قاشق سوپخوری

طرز تهیه:

برنج را پیمانه میکنیم و از 6 تا 7 برابر برنج آب در نظر میگیریم ( مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد چون برنج از لحاظ نوع با هم متفاوت است یعنی از برنج ها برای پختن به آب کمتر احتیاج دارد برخی بیشتر ) بعد برنج را با دقت با آب می شوئیم تا آب برنج کاملا زلال بشود بعد 6 برابر برنج آب روی برنج میریزیم و برنج را روی آتش میگذاریم تا جوش بیاید ، گاهی کف برنج را می گیریم ، وقتی مغز برنج کاملا نرم شد شکر را بدقت تمیز میکنیم و داخل برنج می ریزیم و بهم میزنیم تا شله زرد کاملا جا بیافتد ، در صورتیکه شله زرد سفت بود یک تا دو پیمانه دیگر آب گرم اضافه میکنیم بعد زعفران را در کمی آب جوش حل می نمائیم و داخل شله زرد میریزیم سپس روغن را داغ و صاف میکنیم و به شله زرد اضافه میکنیم آنگاه کمی از بادام را کنار می گذاریم و بقیه بادام را می شوئیم و داخل شله زرد میریزیم و گلاب را نیز اضافه میکنیم و شله زرد را بهم میزنیم تا تمام مواد خوب با هم مخلوط شوند بعد در شله زرد را می بندیم و در صورت داشتن فر شله زرد را می گذاریم کف فر با حرارت ملایم نیم ساعت بماند و در صورتیکه روی آتش شله زرد را آماده کردیم ممکن است کمی آتش روی ظرف شله زرد بریزیم و با این عمل شله زرد بهتر جا می افتد و آب نمیاندازد و بعد دیگ را زمین میگذاریم و بهم میزنیم و شله زرد را در ظرف میکشیم و روی آنرا با دارچین و خلال بادام و پسته تزیین می کنیم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این دسر برای 4 تا 6 نفر کافیست
.

                                                                               آش رشته

 

                                          

مواد لازم:

آرد سفید                               1.5 کیلو
نمک                                     قدری
چغندر                                  1 کیلو
اسفناج                                 1 کیلو
تره فرنگی                             0.5 کیلو
جعفری ساطوری شده             0.5 کیلو
زردچوبه                                35 گرم
فلفل                                   1 قاشق مرباخوری
زعفران                                قدری
نخود                                  300 گرم
لوبیا سفید                          300 گرم
لوبیا قرمز                            300 گرم
عدس                                375 گرم
پیاز                                    0.5 کیلو
روغن                                 375 گرم
نعناع                                  5 قاشق سوپخوری
گوشت                               گوسفند  75 گرم
طرز تهیه:

شاید تهیه آش رشته در قدیم دشوار بود زیرا رشته آن در منزل تهیه میشد و درست کردن آن مهارت لازم داشت ولی امروزه که رشته آماده در تمام خواربار فروشیها ویا سوپر مارکتها یافت می شود تهیه آش رشته بسیار ساده است . در زیر دو روش مختلف برای تهیه آش رشته آمده :
روش اول تهیه آش رشته :
لوبیا سفید و لوبیا قرمز و عدس را بار کرده چغندر را قطعه قطعه نموده با حبوبات بپزید ، سپس یک کیلو اسفناج یا برگ چغندر و یک کیلو تره و جعفری را پنج کاسه آب در ظرف جداگانه پخته با حبوبات مخلوط نمائید .
آنگاه پیاز را در 225 گرم روغن سرخ کرده 35 گرم زرد جوبه و یک قاشق مربا خوری فلفل و مقداری نمک با آن مخلوط کنید سپس رشته ها را که قبلا از آرد گندم درست کرده اید آهسته آهسته در دیگ ریخته و با چوب نازک آنرا هم بزنید تا رشته ها خمیر نشود.
همینکه رشته ها پخته شد ، نعنا داغ را در 150 گرم روغن حاضر نموده نصف آنرا در آش ریخته و نصف دیگرش را پس از کشیدن آش در ظرف روی آش بریزید .
برای افزودن طعم آش مقداری قیمه سرخ کرده ، با زعفران مخلوط نموده روی آش بریزید ، اگر هم مایلید میتوانید قدری کشک هم در آش بریزید .
روش دوم تهیه آش رشته :
حبوبات را که قبلا خیس کرده ایم با پیاز سرخ کرده (که ممکن است کمی زرد چوبه بآن زده باشیم) میگذاریم کاملا بپزد بعد سبزی را تمیز و خرد میکنیم و داخل حبوبات پخته شده میریزیم و میگذاریم سبزی ها بپزند، سپس دو قاشق سوپخوری آرد را در کمی آب سرد حل می کنیم داخل آش میریزیم و مرتبا بهم میزنیم رشته را در آش میریزیم و می گذاریم آهسته بپزد ولی رشته نباید خرد شود، بعد آش را از روی آتش برمیداریم و با کشک مخلوط می کنیم در سوپخوری می کشیم و روی آنرا با کمی کشک ساده و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ تزیین می کنیم (آش رشته را با قیمه نیز میتوان صرف نمود).
سبزی آش شامل : تره ، جعفری ، اسفناج ، شبت ، گشنیز است.

                                          

 

 

 

لگیما ت(یکی از شیرینیهای  محلی کنگان و بعضی شهرهای جنوبی کشور)

مواد لازم:

آب ولرم : یک لیوان

تخم مرغ : یک عدد

زرد چوبه : نصف قاشق چایخوری

مایه لگیمات : یک قاشق غذا خوری

آرد کیک : به مقدار لازم

 طرز تهیه:

مایه لگیمات را در آب ولرم حل می کنیم .زرد چوبه را اضافه کرده به هم می زنیم 

آرد را کم کم اضافه کرده وهم می زنیم تا به شکل خمیر نان در آید .بعد از آماده شدن خمیر ،تخم مرغ را اضافه کرده وخوب هم می زنیم تا یکدست شود.

در ظرف را بسته تقریباً 8 ساعت می گذاریم تا برسد.هر یک ساعت به آن سر زده و آنرا هم می زنیم .(خمیر باید کش بیاید وبریده بریده نباشد)

روغن مایع را درماهی تابه ریخته روی حرارت گذاشته تا داغ شود.بعد با قاشق مقداری خمیر برداشته در روغن می ریزیم.یک طرف آن که سرخ شد آنرا می چرخانیم تا طرف دیگرش هم سرخ شود .سپس آنرا در ظرف دیگر گذاشته تا سرد شود .شربتی را که قبلاً آماده کرده ایم،روی لگیماتها ریخته تا به خورد آنها برود.

شربت لگیما ت

مواد لازم:

شکر:2لیوان

آب :نصف لیوان

 طرز تهیه:

شکر را در ظرف تفلون روی حرارت ملایم گذاشته ومدام هم می زنم تا به شکل مایع در آید وته نگیرد. بعد کم کم آب را اضافه میکنیم وهم می زنیم تا آب وشکر کاملاً با هم مخلوط شوند.حرارت را خاموش کرده ومی گذاریم سرد شود.

 

                                      

 


                             آموزش خورش فسنجان با مرغ

                                

                               

مواد لازم :
یک  عدد مرغ پخته 

 یک لیوان آب

مقداری نمک و فلفل

300   گرم رب انار شیرین

250  گرم گردوی آسیاب شده

سه قاشق غذا خوری پیاز داغ 

روش تهیه :

 گردوی آسیاب شده را در قابلمه ریخته کمی تفت دهید.روغن نریزید چون خودش چرب است  رب انار شیرین  اگر رب انار ترش بود دو قاشق شکر به آن اضافه کنید  را اضافه کرده و تفت دهید  سپس مرغ را که قبلا پخته و استخوانهایش را در آورده اید بیفزایید و همراه مقداری فلفل و نمک و پیاز داغ  پیاز را رنده کرده بعد سرخ کنید  هم بزنید یک لیوان آب اضافه کرده حرارت را کم کنید تا جا بیفتد و روغن پس دهد.

                                             کباب تابه ای

 

                     

مواد لازم :   

گوشت راسته گوساله  1000 گرم
فلفل سبز دلمه ای  4 عدد
آب لیموترش  5 عدد
گوجه فرنگی  4 عدد
کره  150 گرم
روغن زیتون  100 گرم
شیر کم سدیم  1 قاشق مرباخوری
گوجه برقانی  قدری

طرز تهیه :

یکی دو عدد از پیاز ها را رنده میکنیم و از صافی رد میکنیم بعد آب آنرا میگیریم و آب پیاز را با روغن زیتون و فلفل کوبیده مخلوط مینمائیم ، گوشت ها را نازک و کوچک می بریم در مایه آب پیاز می خوابانیم فلفل و بقیه پیاز را ظریف خلال میکنیم با کره کمی سرخ مینمائیم بعد گوجه فرنگی را خرد میکنیم و داخل آن میریزیم میگذاریم آهسته بجوشد تا پیاز و فلفل نرم شود و سس آن غلیظ گردد باندازه کافی به آن نمک میزنیم گوشت ها را به سیخ کوچک فلزی یا چوبی میکشیم تا به چدنی را میگذاریم داغ شود و کمی روغن زیتون در آن میریزیم و دو طرف گوشت ها را در تابه کباب مینمائیم مایه پیاز و فلفل را ته دیس مناسبی میریزیم و سیخ ها را روی آن قرار میدهیم و اطراف آنرا با ریحان تزئین مینمائیم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 نفر کافیست

 




موضوع مطلب :

          
دوشنبه 87 شهریور 4 :: 10:15 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی