تولید محصولات پلاستیکی -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

  تولید محصولات پلاستیکی

تولید محصولات پلاستیکی که اساس اصلی آنها استفاده از جلبک است می‌تواند به کاهش قابل توجه مصرف نفت در سراسر جهان منجر شود.
محققانی که درخصوص عملی شدن این ایده تلاش می‌کنند مدعی شده‌اند با استفاده از چنین پلاستیک‌هایی که با عنوان پلاستیک‌های سبز شناخته می‌شوند، تا بیش از 50 درصد در مصرف جهانی نفت صرفه‌جویی می‌شود. جلبک برای بشر از گذشته‌های بسیار دور شناخته‌شده است.

اگر هم‌اکنون به نواحی ساحلی بسیاری از دریاها و اقیانوس‌های جهان نگاه کنید توده‌های سبز تیره‌ای را می‌بینید که غرق در کف هستند و روی سطح آب به حالت شناور باقی می‌مانند و اکنون امکان قابل‌توجهی برای استفاده از آنها در تولید پلاستیک‌های سبز تجدیدپذیر ایجاد شده است.

در این خصوص شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلفی در گوشه و کنار دنیا در حال بررسی توسعه چنین امکانی هستند و از تلاش‌های خود برای دستیابی به آینده‌ای سبزتر خبر می‌دهند.

یکی از این شرکت‌های علمی تحقیقاتی که در کالیفرنیای آمریکا قرار دارد بتازگی با استفاده از جلبک و تلفیق آن با نوعی نشاسته که مشابه آن در گندم، ذرت و سیب‌زمینی دیده می‌شود، نوعی پلاستیک تجدیدپذیر تولید کرده است.

محققان این شرکت معتقدند پلاستیک‌های زیستی تولید شده بر مبنای جلبک می‌توانند تا 50 درصد و حتی بیشتر در استفاده از منابع نفتی که عمدتا برای صنایع پلاستیک‌سازی به کار گرفته می‌شوند، صرفه‌جویی در پی داشته باشند. البته این فناوری هم اکنون در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما اهمیت آن موجب شده چند شرکت و مرکز تحقیقاتی دیگر نیز برای استفاده از جلبک در محصولات پلاستیکی خود ترغیب شوند.

تحقیقات قبلی دانشمندان نیز نشان داده است که می‌توان از جلبک در تولید سوخت‌های زیستی نیز استفاده کرد. دانشمندان طیف گسترده‌ای از کاربردها را برای سوخت زیستی به دست آمده از جلبک‌ها در نظر گرفته‌اند و آن را قابل استفاده در خودروها تا سیستم‌های حمل و نقل پیشرفته هوایی می‌دانند.

در این خصوص شرکت تحقیقاتی موسوم به Algenol نیز از مدتی پیش تلاش‌هایی برای تبدیل دی‌اکسیدکربن تولید شده از مزارع جلبک به اتانول به منظور تولید پلاستیک‌های زیستی و تجدیدپذیر آغاز کرده است.

در این میان تنها نگرانی که در قالب یک مانع جدی خود را نشان می‌دهد، هزینه‌های اولیه‌ای است که برای عملی ساختن این فناوری باید صرف شود، اما این چشم‌‌انداز که با تکیه بر آن می‌توان صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف جهانی نفت داشت، صرف چنین هزینه‌هایی منطقی به نظر می‌رسد.

مترجم: ‌مهدی پیرگزی
منبع: Popular Science
منبع: یایت تبیان




موضوع مطلب :

          
پنج شنبه 88 آبان 21 :: 2:40 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی