بهداشت پوست -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟


 پوست  یکی از مهمترین بخش های بدن هر انسانی به حساب می آید، اما این طور که تجربه ثابت کرده معمولاً آقایان نسبت به این بخش از بدن خود توجه زیادی ندارند و فقط برخی خانم ها آن را جدی می گیرند و از آن مراقبت می کنند. پوست نیازمند است که به صورت مستمر و مرتب مورد مراقب های ویژه قرار بگیرد و به آن توجه خاصی شود. در این میان، برخی از قسمت های پوست بدن ما نظیر پوست صورت بیشتر از بخش های دیگر نیاز به توجه دارند و اگر این پیگیری ها صورت نگیرد فرد را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. خوابیدن های دیر هنگام در شب، فشارهای عصبی، مصرف غذاهای ناسالم و قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل نور آفتاب می تواند مشکلات زیادی را برای پوست بدن به وجود آورد. پوست ممکن است خشک و پوسته پوسته شود یا شکاف بردارد و نتواند دوباره خود را ترمیم کند. چیزی که همیشه به میزان زیاد در اطراف مردم وجود دارد و البته در بیشتر مواقع مردم آن را جدی نمی گیرند، آب است. برای آنکه پوستی شاداب و سالم داشته باشیم نوشیدن روزانه2 لیتر آب،لازم و ضروری است؛ به خصوص زمانی که فرد در منطقه ای مرطوب یا خشک زندگی می کند نوشیدن این میزان آب امری بسیار حیاتی است و باید مقدار آن را افزایش داد.

به جز نوشیدن آب به میزان زیاد، ویتامین C  از جمله موادی است که با خوردن آن می توان سلامت پوست  را تضمین کرد. این ویتامین می تواند از طریق میوه ها ، حبوبات  غنی شده مخصوص صبحانه و نان های غنی شده جذب بدن شود. به جز این مواد، سیب زمینی نیز به عنوان منبعی مناسب برای ویتامین C به حساب می آید که با صرف این ماده، ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه ویتامین یاد شده در بخش های مختلف بدن جذب می شود.

خوابیدن های دیر هنگام در شب، فشار های عصبی، مصرف غذاهای ناسالم و قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل نور آفتاب می تواند مشکلات زیادی را برای پوست بدن به وجود آورد.


چگونه ایمنی پوست را افزایش دهیم؟

- استراحت کردن به میزان کافی

- عدم استعمال دخانیات

- عدم استفاده از الکل

- مصرف میوه و سبزیجات تازه به طور مرتب

- نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز

- در نظر گرفتن زمانی مشخص برای استراحت

مواردی هستند که می توانند پوستی شاداب و سالم را برای شما به ارمغان بیاورند. این موارد که به صورت عام برای تمام مردم تجویز می شوند، تنها به کمک خود آنها و با پیگیری های مستمر نتیجه بخش خواهند شد؛ در غیر این صورت نتیجه قابل ملاحظه ای را در پی نخواهند داشت.

در بعضی مواقع ممکن است ویتامین C به تنهایی نتواند سلامتی را برای پوست شما به همراه داشته باشد. در این حالت مصرف به اندازه روی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ارتقا دهد و به این وسیله نگذارد که میکروب ها و عفونت های مختلف از طریق پوست وارد بدن شما شوند. استرس و فشارهای عصبی، عفونت ها، خستگی های بیش از اندازه، بادهای سرد و آب بسیار گرم می تواند باعث بروز مشکلات عدیده ای در پوست شما شود و سیستم ایمنی بدنتان را تضعیف کند.

به جز نوشیدن آب به میزان زیاد، ویتامین C از جمله موادی است که با خوردن آن می توان سلامت پوست را تضمین کرد.


سرطان های پوستی

به طوری که پزشکان از گوشه و کنار دنیا گزارش می دهند، روز به روز بر تعداد مبتلایان به سرطان های پوستی  افزوده می شود. به گفته دانشمندان، تومورهای سیاه رنگ قشر عمیق پوست از نوع بدخیم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست  است که تا امروز شناسایی شده و در حالت های زیر رخ می دهد:

- بیشتر در بین جوانان شیوع پیدا می کند (افراد بین 20 تا 35 سال)

- قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه ماورای بنفش می تواند احتمال بروز این سرطان را افزایش دهد.

- برای افرادی که در منازل و یا امکان سر بسته کار می کنند احتمال بروز این سرطان بیشتر است(زیرا زمانی که آنها در مقابل اشعه های خورشید قرار می گیرند پوستشان بیشتر از بقیه آسیب می بیند).

باید توجه داشت که همه افراد ممکن است در معرض ابتلا به سرطان های پوستی قرار بگیرند. به هر حال افرادی که پوست های لطیف دارند، افرادی با پوست های لک لک، افرادی با موهای فرفری و آنهایی که بر روی پوستشان به میزان زیادی خال وجود دارد بیشتر از بقیه احتمال ابتلا به سرطان های پوستی تهدیدشان می کند.

اگر شما متوجه تغییراتی بر روی خال های سیاه پوستی خود شدید این امر می تواند به عنوان نشانه ای از ابتلا به سرطان پوست محسوب شود. در این حالت شما باید هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا خال شما را آزمایش کند. تغییرات خال ها  شامل بزرگ شدن اندازه، تغییر شکل، تغییر رنگ، دردناک شدن یا خاریدن، تورم های جدید پوستی یا بروز لکه های قرمز رنگ و خونریزی می شود.

با وجود این مسائل، شما به آسانی می توانید از پوست خود محافظت کنید و اجازه بروز سرطان های بدخیم را ندهید. روش های محافظت پوست شامل قرار گرفتن در سایه بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر، جلوگیری از سوختگی های پوستی، پوشیدن لباس های آستین بلند و کلاه های نقاب دار، استفاده از کرم های ضد آفتاب به صورت مستمر  و هر دو ساعت یکبار در روز، نخوابیدن در مقابل آفتاب و استفاده از روش های مصنوعی برای برنزه شدن می شود.

کک و مک؛ از پیشگیری تا درمان

کک و مک

اسم کک و مک که می‌ آید، چهره یک پسربچه یا دختربچه با موهای قرمز و صورتی پر از لکه‌های قرمز در ذهن خیلی ‌ها نقش می ‌بندد.

کسانی که صورت‌ شان کک و مک دارد، باید بیشتر مراقب خودشان باشند، چون تابش نور خورشید ممکن است تعداد این لکه‌ها را بیشتر کند. بنابراین ممکن است اگر یک روز در زیر نور خورشید قرار بگیرند، به جای این که برنزه شوند، سر و کله ی کک و مک‌های بیشتری روی سر و صورت ‌شان پیدا شود.

رفع کک و مک با گیاهان

جالب است بدانید که محققان معتقدند در برخی از گیاهان مانند تمشک، گریپ ‌فروت ، چای سبز ، اکالیپتوس و گردو ترکیبات پلی ‌فنول طبیعی وجود دارد که موجب از بین رفتن کک و مک ‌های پوستی ناشی از نور آفتاب می‌ شود.

دکتر عنایت‌الله سلیمی، داروساز می ‌‌گوید:

"این گروه از گیاهان حاوی ترکیبات هیدروکینون هستند. این ترکیبات می‌ توانند از تشکیل ملانین (رنگدانه های پوست) جلوگیری کنند و به ‌طور معمول سه تا چهار هفته پس از مصرف، آثار مطلوب خود را نشان می‌ دهند. این نوع ترکیبات شامل مواد روشن‌ کننده پوستی آربوتین هستند که اغلب در برگ گیاهانی مانند گلابی یافت می ‌شود. گاهی این ترکیبات شامل ویتامین C و مشتقات ویتامین C هستند که به مهار تولید ملاتونین و روشن شدن پوست منجر می‌ شوند."

این داروساز با اشاره به اینکه این ترکیبات روی لکه‌های پوستی ناشی از اشعه UVB (اشعه ماورای بنفش نوع B) بیشتر اثر دارند، می ‌گوید: "در کنار این ترکیبات ممکن است از ترکیبات گیاهی (ضد لک یا روشن ‌کننده) چه به صورت ترکیبی و چه به صورت مجزا استفاده شود."

نور خورشید

اثر آفتاب بر کک و مک

اگر کک و مک می ‌زنید، حتما می ‌دانید که این لکه‌ها بسیار کوچک و در حدود یک تا سه میلی‌ متر هستند. شکل ‌شان هم بیشتر گرد یا بیضی است. رنگ کک‌ و مک ‌ها اغلب قهوه‌ای روشن یا تیره است.

کک و مک‌ ها در مناطقی از پوست شما دیده می ‌شوند که بیشتر در برابر نور خورشید قرار می ‌گیرند بنابراین باید منتظر رویت آن ها در صورت، پشت دست‌ ها، ساعد، گردن و سینه باشید. کک و مک ‌ها بیشتر در سنین نوجوانی و کودکی سر و کله ‌شان روی پوست دیده می‌ شود، به خصوص اگر پوست سفید و موهای قرمزی داشته باشید.

فصل بهار و به ویژه تابستان ( با توجه به شدت نور خورشید) فصل کک و مک است. در این دو فصل، کک و مک ‌ها روی پوست پیدا می‌ شوند و یا اگر کک و مک دارید، پُررنگ ‌تر می ‌شوند ولی در فصل زمستان یا پاییز از بین می ‌روند و یا رنگ آن ها روشن‌ تر می ‌شود.

علتش هم این است که سلول ‌های رنگدانه‌ ساز پوست وقتی در مقابل نور خورشید قرار می گیرند، رنگدانه بیشتری می‌ سازند و این لکه‌ها را پُررنگ ‌تر می‌ کنند، و یا اگر کک و مک نداشته باشید، پوست ‌تان پس از مدتی قرار گرفتن در برابر نور خورشید ، لکه‌های قهوه‌ای کوچکی پیدا خواهد کرد.

تاثیر ژنتیک در بروز کک و مک

می‌ گویند اگر یکی از دوقلوهای هم ‌سان، پوستش دارای کک و مک باشد،‌ دیگری هم این لکه‌ها را روی پوستش خواهد داشت. در حقیقت دو قلوهای هم ‌سان از نظر تعداد این لکه‌ها شباهت کاملی با یکدیگر دارند. بنابراین کک و مک زدن جنبه ارثی هم دارد، ولی شرایط محیطی، یعنی تابش نورخورشید هم در بروز آن بی ‌تاثیر نیست.

پرتوهای نور خورشید تولید ملانین را در پوست تحریک کرده و با این روش پوست، خود را با آب و هوای گرم تطبیق می ‌دهد.

بنابراین اگر شما به صورت ژنتیکی، استعداد کک و مک زدن را داشته باشید و بدون پوشش‌ مناسب در برابر نور خورشید قرار بگیرید، باید منتظر بروز کک و مک‌ها روی پوست ‌تان، نیز باشید. به همین سادگی!

پیشگیری از ازدیاد کک ‌و مک

اگر شما هم کک و مک می ‌زنید، راه‌ هایی را به شما یاد خواهیم داد که از زیاد شدن این لکه ‌ها در اثر تابش خورشید روی پوست ‌تان جلوگیری کنید:

* چتر و کلاه:

در مقابل نور خورشید از پوشش‌ های مناسب مانند کلاه لبه ‌دار، لباس‌های آستین‌ بلند و چتر استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب

* کرم ضد آفتاب:

پیش از خارج شدن از منزل، حتما روی پوست صورت، بدن و دست‌ هایتان، کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 بمالید. به طور کلی کمتر قرار گرفتن در نور خورشید، از تشدید کک و مک ها پیشگیری می ‌کند.

* کرم رنگ ‌بر، پیلینگ و لیزر:

کک و مک ‌ها اغلب نیازی به درمان ندارند، ولی اگر خیلی اصرار دارید که از شرشان خلاص شوید، می ‌توانید با راهنمایی متخصص پوست از کرم رنگ ‌بر، پیلینگ و لیزر استفاده کنید.

منبع:هفته نامه سلامت

:: راه درمان جوش های صورت چیست ؟
 
آکنه یا جوش یک اختلال پوستی است که در سنین نوجوانی شروع می شود و تا آخر جوانی ادامه می یابد. برای درمان ابتدا باید دید که آیا ضایعات واقعاً جوش هستند؛ چون خیلی از ضایعات پوستی شبیه جوش بروز می کنند. جوش بیشتر در نواحی سِبوره ( نواحی از بدن که دارای غدد سباسه فراوان است مثل اطراف بینی، پیشانی، چانه، قسمت های فوقانی پشت و سینه و شانه ها دیده می شود. غدد سباسه به طور طبیعی در تمام سطح پوست گسترش دارند و مسئول چرب نگه داشتن سطح پوست می باشند. همچنین به علت دارا بودن بعضی مواد دارای خاصیت ضد میکروبی و قارچی هستند. این غدد در کف دست و پا و لـب وجود ندارند و بیشترین تراکم آنها در صورت ، سر، سینه و قسمت بالای پشت است.

جوش بیشتر در صورت دیده می شود و شکل های متفاوت دارد مثل: کومدون ( جوش های ریزی که به صورت سر سیاه و سر سفید دیده می شوند )؛ پاپول (جوش های برجسته و قرمز رنگ)؛ پاسچول (جوش های چرکی ) و ندول ( تورم التهابی که در عمق بیشتری نسبت به پاپول قرار گرفته اند) و بالاخره کیست ( فضاهای بسته ای در زیر پوست حاوی ماده نیمه جامد یا مایع ). با بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی به علت های گوناگون جوش به وجود می آید. علت های بسته شدن این دهانه ها شامل: ?) تولیـد و ترشح زیادی چربی در این غدد که خود این می تواند به علت ارثی بودن یا عدم تنظیم هورمونی باشد. البته گاهی میزان هورمون در سطح طبیعی می باشد ولی پوست به این مقدار طبیعی نیز حساس است. مصرف خارجی هورمون هایی مثل هورمون مردانه ( تستوسترون) و کورتیکواستروئیدها ( کورتن) می تواند باعث ایجاد و تشدید آکنه شود.

?) رشد میکروب در دهانه غدد که باعث التهاب و بسته شدن این غدد می شوند. ?) اختلال در کراتینی شدن ( در تشکیل کراتین دهانه اختلال وجود دارد مثل افرادی که سوء تغـذیه یا رژیم غـذایی دارند که اسیدهای چرب ضروری در بدن آنها کـم است و یا به علت های دیگری این اختلال وجود دارد). جوش های صورت را نمی توان به طور کامل از بین برد ولی می توان آنها را تحت کنترل در آورد. 4) التهاب (رها شدن مواد التهاب زا بدون فولیکول مو) که علت اصلی آن را فعالیت میکروبی در غدد سباسه می دانند که باعث ایجاد پاسخ التهابی بین دو فولیکول می شود. علل دیگر مؤثر در آکنه رژیم غذایی ( اثر آن هنوز اثبات نشده است اما مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها و مواد قندی در تشدید آن نشان داده شده است که در عین حال اثر رژیم های کم کالری نیز در جلوگیری از بروز آکنه مشخص شده است). تعریق ( در بسیاری از افراد باعث تشدید آکنه می شود) اشعه ماوراءبنفش ؛ که باعث بهبود ضایعات آکنه می گردد. استرس های روحی ؛ که آن را بخصوص در خانم ها تشدید می کند.

درمان این جوش ها بسته به نوع جوش انجام می گیرد. به طور کلی شستشوی مکرر نواحی جوش به ویژه با صابون هایی که اسیدیته می باشند و از خود بقایایی به جا نمی گذارند در جلوگیری از تشکیل جوش جـدید تا حـد زیادی مؤثر است و در درمان نیز کمک کـننده می باشد. این صابون ها در داروخانه ها موجودند و به عنوان ضدجوش معرفی می شوند . در درمان جوش از داروهای ضد باکتری ( میکروبی ) نیز استفاده می شود که بستگی به نوع جوش و گسترش آن دارد. داروهای دیگری نیز بسته به نوع جوش ، در درمان ، مصرف دارند که اختصاصی هستند و از حوصله این بحث خارج است. افرادی که دارای جـوش هستند باید از مصـرف هرگـونه کـرم یا پـماد اجـتناب کنند، چون باعث بدتر شدن جوش ها می شود.

افرادی هستند که منافذ پوست آنها به اصطلاح باز است و داخل این منافذ به صورت سیاه دیده می شود. ترشح چـربی و در معرض هوای آزاد قرار گرفتن این چـربی باعث اکسید شدن آن می گردد و به صورت سیاه دیده می شوند. برای از بین بردن آن می توان از همان صابون هایی که گفته شد استفاده کرد. یکـــی از عارضــه های جــوش صـورت، باقـی ماندن لکه در آن ناحیه به علت التهاب و فــعال بودن سیسـتم دفـاعـی بدن در آنجا است. در محل جـوش هایی که بیشـتر دستـکاری شــوند احـتمال به وجود آمـدن لکه بیشتر است. ضمناً در افراد با رنگ پوست تیره تر، لکه ناشی از جوش بیشتر است . درمان این عارضه در حقـیقـت درمــان جـوش است. یعـنــی با درمان جوش به علت کم شدن التهاب، احتمال به وجود آمدن لکه کم می شود. درمان قطـعی برای از بین بردن این نوع لکه وجود ندارد و در طـول زمان بسته به نوع پوست این لــکه ها از بین می روند. البته بعضــی از داروهای موضعی، این طول زمان را کاهش می دهند که از آن جمله می توان از ژل های حاوی AHA نام برد. این ژل حاوی اسیدهای میوه می باشد و باعث تسهیل در پوسته ریزی طبیعی پوست می شوند و به همین دلیل پوست ، جوان و شاداب می ماند. داروهای موضعی دیگر کـه کـمک کننده می باشند: کرم و ژل های حاوی ویتامین C و مشتقات ویتامین A ( کرم و ژل ترتینوئن ) . همانگونه که ذکر شد در طب رایج هنوز آثار رژیم غذایی بر ایجاد و تشدید آکنه به خوبی شناخته نشده است. براساس طـب قـدیـم و تجربه بیماران بعضـی از خوراکی ها در بدتر کردن جـوش صورت دخیل می باشند و پرهـیز از این خوراکی ها باعث بهبودی در جوش می شود. از جمله خوراکی هایی که باعث بهتر شدن جوش ها می شوند: غذاهای چرب ، تنقلات ، خرما، کشمش ، محصولات دریایی ( ماهی و میگو ) ، بعضی از میوه جات ( موز، کیوی، خرمالو ) و هستند. بهـترین راهکار، پرهـیز از مواد غذایی و خوراکی هایی است که فرد اظهار می کند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر می شود.




موضوع مطلب :

          
شنبه 87 آذر 2 :: 8:38 صبح

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی