مدارهای الکتریکی الکترونیکی5 -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

  

دیود نور دهنده D E L

                     

 

این دیود وقتی در بایاس مستقیم قرار می گیرد با عبور جریان از آن نور ساطع می شود . برای این منظور در ساختمان این دیودها از ترکیب عناصری نظیر P ، s A و a G ( فسفر ، آرسنیک و گالیم ) استفاده می کنند . با انتخاب ترکیب مختلف از این عناصر انواع « D E L » به رنگ های سبز ، زرد و قرمز می سازند . معمولا ً از D E L در قسمت نشانگر روشن بودن دستگاههای برقی و الکترونیکی به جای لامپ کم مصرف استفاده می کنند . برایکنترل جریان D E L یک مقاومت با آن سری می کنند .

  

 

ترانزیستور:

 

ترانزیستور معمولی ازسه کریستال نوع P و N تشکیل یافته است . دو.نوع ترانزیستور وجود دارد که به یکی « N P N » ودیگری « P N P » گفته می شود . سه پایه ی ترانزیستور نیز امیتر یعنی منتشر کننده ، بیس یعنی پایه و کلکتور یعنی جمع کننده نامگذاری شده اند .

این نوع ترانزیستور ها به اختصار T J B نام دارد . کلمه ی B  بر گرفته از Bipolar بهمعنی دو قطبی به این منظور استفاده شده است که در ترانزیستور هر دو عامل الکترون هاو حفره ها در هدایت جریان نقش دارند . 

بایاس کردن ترانزیستور

برای اینکه بتوانیم از ترانزیستور به صورت تقویت کننده یا کلید ونظایر آن استفاده کنیم باید ابتدا ترانزیستور را با ولتاژ C D تغذیه کنیم . تغذیه نمودن پایه های ترانزیستور را بایاس کردن ترانزیستورگویند . بایاس کردن ترانزیستور به دو دیود امیتر بیس وکلکتور بیس ولتاژ C D اعمال می شود . چون ترانزیستو سه پایه دارد یکی از پایه ها را مشترک و دو پایه دیگر را یکی ورودی و دیگری خروجی در نظر می گیریم .

در ترانزیستورها جریان امیتر برابر با مجموع جریان بیس وجریان کلکتور است .

                                                              B  I + C I = E I

هنگام بایاس کردن یک ترانزیستور ولتاژی روی پایه های آن ایجاد می شود . ولتاژ بین پایه های بیس و امیتر را با E B V ، ولتاژ بین کلکتور وامیتر را با E C V و ولتاژ بین کلکتور و بیس را با B C V مشخص می کنند .

 

چگونگی عمل تقویت کنندگی در ترانزیستور

برای عمل تقویت در ترانزیستور ضروری است ابتدا ترانزیستور را از نظر C D بایاس کنیم . همچنین لازم است دیود امیتر بیس بایاسموافق و دیود کلکتور بیس بایاس مخالف شود.برای کنترل جریان امیترمقاومت 1 R با امیترسری شده است . مقاومت 2 R که با کلکتور سری شده است جریان کلکتور را کنترل می کند .

ترانزیستور در حالت قطع :

در این حالت بیس بایاس نشده است  . از این رو 0 = B I بوده ،در نتیجه C I هم صفر است . در دو سرC R

هیچ افت ولتاژی نداریم وهمه ی ولتاژ منبع یعنی C C V  در دو سر کلکتور – امیتر ترانزیستور افت می کند و ترانزیستور مانند یک کیلو باز است .

ترانزیستور در حالت اشباع :

وقتی بیسامیتر ترانزیستور را بایاس موافق کنیم و B I را افزایش دهیم C I هم افزایش می یابد زیرا

B I ? = C I است . هرگاه C I به حداکثر مقدار خود برسد ( ccV  = y a m c I )

                                                                                ——

                                                                                  c R

ولتاژ کلکتور امیتر صفر و ترانزیستور در حالت اشباع است . کلید بسته  ترانزیستور در حالت اشباع به طول ایده آل مانند یک کلید بسته عمل می کند .  

تعیین پایه ها ونوع ترانزیستور به کمک اهم متر

استفاده از اهم متر عقربه ای : هر ترانزیستور معادل دودیود است . یک پایه در ترانزیستور وجود دارد که نسبت به دو پایه ی دیگر مانند یک دیود عمل می کند . یعنی اهم متر از یک جهت اهم کم را نشان می دهد و با عوض کردن سیم های اهم متر مقدار مقاومت نشان داده شده به وسیله ی اهم متر زیاد است . این پیه بیساست . حالتی که اهم متر کم را نشان می دهد اگر سیم منفی واقعی اهم متر به بیس وصل باشد نوع ترانزیستور مثبت ( P N P ) است .اگر در حالت اهمکم سیم مثبت واقعی اهممتر به بیس وصل باشد نوع ترانزیستور منفی است ( N P N ) . برایتعیین کلکتور امیتر ترانزیستور می توان مقاومت بین بیس ودو پایه ی دیگر را اندازه گرفت . مقاومت بیس کلکتور کم تر از مقاومت بیس امیتر است .

 

استفاده از مولتی متر دیجیتالی : مانند حالت آزمایش دیود ، وقتی دیود بیس امیتر یا دیود بیس کلکتور در بایاس موافق قرار گیرند ولتاژ بایاس موافق دیود روی صفحه ی نمایش نشان داده خواهد شد . در بایاس مخالف ولتاژ بایاس مخالف دیود روی صفحه ینمایش ظاهر می شود . در یک ترانزیستور معیوب اگر اتصال بیس امیتر یا اتصال بیس کلکتور آن قطع باشد در اینصورتمولتی متر ولتاژ بایاس مخالف را نشان می دهد . در صورت اتصال کوتاه بودن بیس امیتر یا بیس کلکتور مولتی متر ولتاژ صفر را نشان خواهد داد .

 

با تشکر از همکار محترم مهند س هادی عبداللهی




موضوع مطلب :

          
شنبه 87 شهریور 2 :: 11:18 صبح

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی