تحقیق شماره13(قفل چگونه کار میکند.شیشه گری یک صنعت قدیمی -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

  

 قفل چگونه کار میکند؟

«به نام ذات یکتا» 
 نام ونام خانوادگی محقق :مریم علی پور

  کـــــــــــــــلاس :دوم راهنمایی 

نام کتـــــاب:اطلاعات علمی و فنی

 نویسنده:سیسیل اوبری

مترجم:کاظم فائقی

 موضوع:        1- قفل چگونه کار میکند.

                      2- شیشه گری یک صنعت قدیمی

 

 قفل چگونه کار میکند؟ 

     

قفل یک اختراع تازه نیست ، از3400 سال پیش وجود داشته ، و در انجیل نیز غالبا از کلید و قفل صحبت شده است. بی شک آنها نظیر کلیدها و قفل هایی بوده اند، که مصریان آن دوره طی قرون متمادی به کار برده اند.

به طور کلی قفل عبارت از یک چفت یا زبانه ای است که با قرار دادن مانعی از لغزیدن آن جلوگیری میشود. و یا بالعکس مانعی به وجود می آورند ، که زبانه نتواند حرکت کند . در قفل درب نوعی سوزن به نام سیخک وجود دارد ، که زبانه را سر جای خود نگه می دارد . وقتی که کلید را وارد قفل میکنیم ، و آنرا می چرخانیم ، ماشه ای که اساس قفل را تشکیل می دهد ، بلند شده و زبانه را عقب می راند. دلیل این کهع کلیدها در حالت کلی به هم شباهت ندارند، این است که آنها باید از برابر قطعات فلزی مخصوص – به نام ضابط – بگذرند . این ضابط ها در قفل های مختلف متفاوت هستند ، و اگر کلید به طور اختصاصی برای این ضابط ها تراشیده نشود، نمیتواند در داخل قفل بچر خد، ودر نتیجه زبانه حرکت نمیکند.

در سال 1848 شخصی به نام «یال» که هم اکنون شهرت جهانی دارد، قفل مدور را اختراع کرده ، که امروزه در تمام دنیا برای ساختن این گونه قفل ها از روش او استفاده میشود.

 شیشه گری ، یک صنعت قدیمی

انسان از زمان های قدیم با شیشه گری آشنا بوده است . او نخستین با ر شیشه را از ذوب شدن سنگ و ماسه در اثر حرارت شدید آتشفشان ها مشاهده کرده ، و خود تصمیم به شیشه گری گرفته است. همچنین در داستان های علمی می خوانیم ، که انسان قدیم با استفاده از چند سنگ اجاق صحرایی می ساخته است. روزی مشاهده کرده که برخی سنگ ها گداخته شده و با شن های اطراف به هم آمیخته ، و شیشه ی مایع در زمین جاری شده است. محل وقوع این داستان سوریه بوده است، که هم اکنون یکی از مراکز مهم شیشه سازی جهان به حساب می آید. کشور دیگری در روزرگاران سابق شیشه می ساخته ، مصر بوده است.

در این کشور باستان شناسان ظروف شیشه ای زیادی کشف کرده اند.

که تاریخ ساخت برخی از آنها را 7000سال قبل از میلادئ تعیین کرده اند. راه های ساختن شیشه از زمان قدیم تا امروز تقریبا یکسان مانده است: به این ترتیب که مواد اولیه ی لازم، یعنی سیلیس ( ماسه ی نرم) ویک ماده ی قلیایی نظیر سود یا پتاس، و بالاخره آهک و سرب و باریم و منگنز را به نیبت های لازم با هم مخلوط کرده ، و در کوره به شدت گرم میکنند ، تا به شیشه مبدل شود.و مقداری از آن را در انتهای یک لوله ی فولادی از کوره بیرون می آورند، و در لوله می دمند، تا به صورت حباب توخالی در بیاید ، این حباب را میتوان فشرد و کشید، و تاب داد، و به صورت دلخواه در آورد، و تحت شرایط مخصوص به تدریج سرد کرد . روش های دیگر شیشه گری عبارتند از ریختن شیشه ی مذاب در قالب های مناسب ، ویا کشیدن آن بین دو غلتک به منظور ساختن شیشه ی ورقی .




موضوع مطلب :

          
یکشنبه 91 اردیبهشت 3 :: 5:21 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی