مدیریت انرژی ،اصل مهمی برای سیاره زمین و ساکنانش -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

مدیریت انرژی ،اصل مهمی برای سیاره زمین و ساکنانش 

گرمایش زمین،آلودگی،خطرهای انرژی هسته ای،  تمام شدن منابع سوخت فسیلی و اسراف در مصرف آن ها ،استفاده بی رویه از اغلب منابع انرژی سیاره مان برای محیط طبیعی و سلامتی افراد خطرهایی را به دنبال دارد.با این حال ،نمیتوانیم از این انرژی ها صرف نظر کنیم!انرزی چه آینده ای دارد؟

آلودگی و خطرهایش

استفاده از سوختهای فسیلی اثر گلخانه ای را افزایش می دهد و یکی از مهمترین منابع آلودگی است. صنعت هسته ای خطرهای زیادی در پی دارد و به طور کامل کنترل شده نیست . انرژی های تجدید شونده نیز برای تامین نیازهای امروزی ما کافی نیستند . پس چه باید کرد؟

                                    

سوختن انرژی های فسیلی گاز کربنیک (co2) و بعضی از گازهای سمی دیگر آزاد می کند . به علاوه ،این سوختها مخصوصا زغال سنگ گرد و غبار نیز ایجاد می کنند . زغال سنگ  گوگرد زیادی نیز رها می کند.همه این مواد از طریق اثر گلخانه ای در گرمایش جو زمین و آلودگی سهیم هستند.

سوای قطارهای برقی ،تمامی وسایل حمل و نقل اعم از اتومبیل ها، لکوموتیو های دیزلی ، هواپیما ها و کشتی ها از فرآورده های نفتی استفاده می کنند که در نهایت به تغییرات آب و هوایی می انجامند.

            

گرد و غبار و گازهای سمی منابع اصلی آلودگی جو مخصوصا در شهر ها هستند . آمد و شد اتومبیلها و وسایل گرمازا شهرها را آلوده تر می کنند .پزشک  ها تایید کرده اند که بیماریهای تنفسی ،مخصوصا در بچه ها افزایش یافته است.

آلودگی بر اثر سوخت انرژ های فسیلی منشاء باران های اسیدی است که بخشهای بزرگی از جنگلها را از بین میبرد.

انرزی هسته ای گازهایی با اثر گلخانه ای و گرد و غبار در جو ایجاد نمی کند . از این نظر ،انرژی هسته ای از سوختهای فسیلی خیلی پاکتر است .با این حال اگر بر این انرزی تسلط کافی وجود نداشته باشد خطرهای بسیار بزرگ و وحشتناکی در پی دارد.

       

نیروگاههای هسته ای پس مانده های رادیو اکتیو تولید میکنند.در وهله ی نخست،این پس مانده ها را از مواد قابل استفاده آن جداساز ی می کنند . پس از عملیات گوناگون بر اخرین زباله ها ،آنها در محفظه ای شیشه ای قرار می دهند و در چاههایی انبار می کنند تا در زمان مناسب در اعنماق زمین دفن شوند.

بدترین حادثه هسته ای در روز 26 آوریل 1986 (1365 ه.ش) در نیروگاه اتمی چرنوبیل از شهرهای اکراین شوروی روی داد .انفجار مواد  رادیواکتیو وارد جو زمین کرد و به طور مستقیم و غیر مستقیم موجب مرگ افراد زیادی شد. بر اساس شواهد ،موارد ابتلا به سرطان در ان منطقه زیاد است و نوزادان عجیب الخلقه زیادی به دنیا می آیند.

انرژی های دیگر نیز خطرهایی را در پی دارند . جریان های آب پایین دست سد ها از آن جمله اند.در هر زمان که نیروگاه تصمیم به تولید برق می گیرد،آب را رها می کند وسطح آب رودخانه بالا می آید.از این رو ،در کنار جریان آب ،تابلو های هشدار دهنده نصب شده است تا گردشگران بیشتر احتیاط کنند.

 منبع: کتاب با گامهای کوچک شناخت انرژی

نویسنده:فرانسوا میشل   

 ترجمه :مهناز عسگری




موضوع مطلب :

          
یکشنبه 90 بهمن 30 :: 4:13 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی