سلامتی و بهداشت(1) -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان
                                                                               
                                                                             سلامتی و بهداشت

مواظبت از موها

ریزش مو،عارضه فراگیری است که خیلی ها با آن دست به گریبانند. با آنکه برخی متخصصان،عوامل ارثی را بزرگترین دلیل این عارضه می دانند،امارعایت چند نکته زیر می تواند از ریزش مو جلوگیری نماید و یا دست کم آن را کاهش دهد:

*هر شب قبل از خواب،موها و پوست سرتان را با لوسیون مناسب به مدت 15دقیقه ماساژدهید تا اختلالت موجود در کار غدد،رفع شده و غذای مناسب به مو برسد.

*از اینکه گرد و غبار و عرق،منافذ پوست را بگیرد،جلوگیری کنید و سر خود را هر 3 روز یک بار با شامپوهای مناسب بشوئید.

*چربی حیوانی نخورید و روغن گیاهی مصرف نمائید.

*هیچ وقت مویی را که مواد آرایشی مثل ژل ، واکس یا..... دارد،سشوار نکشیدو نپیچید. اول تمام این مواد را به خوبی بشوئید، بعد مو را درست کنید.

*رژیم های غذایی فقیر باعث شوره سر ، خشکی و ریزش موها می شوند. برای این که موهایی درخشان  و سالم داشته باشید، خوردن سبزی ها و میوه های تازه را فراموش نکنید.

* حد اقل هر ماه،یک مرتبه موهای خود را با کرم ها و ماسک های مو ویتامینه کنید.قبل از مصرف، حتماً به دستور العمل این مواد توجه داشته باشید و نوعی از آن  را بخرید که مناسب جنس موی شما باشد.

*اگر موی شما بسیار خشک و شکننده است،از لوازم زیبایی و آرایشی بدون الکل برای مویتان استفاده کنید. همچنین انواع ژل ها ی مرطوب کننده برای شما بهتر است.

*نوک موها را مرتب کوتاه کنید. اگر نوک موی شما خشک و چند شاخه شده است،کمی آن را کوتاه کنید تا هم خوش حالت ترشود هم نازکی و شکنندگی در سراسر مو منتشر نشود.


         چگونه از دندانهای خود بهتر مواظبت کنیم؟

گسترده ترین بیماری انسانی:

آیا تا به حال به این سوال  فکر کرده اید که گسترده ترین بیماری انسانی چیست؟

گاهی جلوی آینه که می ایستیم و وضع ظاهر خود را می بینیمئنگاهی به حفره دهان می اندازیم اگر تا به حال این کار را نکرده اید همین امروز انجام دهید در بررسی ابتدایی دهان اولین چیزی که توجه ما را جلب می کند پر کردگیهای فلزی دندانهاست که حالا به مرور زمان رنگ سیاهی به خود گرفته اند در کنار این دندانهای ترمیم شده و روی سطح دندانهای کناری بعضاً نقاط سیا و یا خطوط سیاهی به چشم می خورند که می توانند هشدار دهنده باشند فکر می کنم به جواب سوال من رسیده باشید.

((گسترده ترین بیماری انسا نی))!

در فرهنگ ما پوسیدگی دندان به کرم خوردگی معروف است جالب است بدانید که اصلاً خبری از کرم در داخل دهان نیست البته شاید نیاکان ما به این نکته پی    برده اند که یک موجود زنده دندانها را می خورد مکانیسم پوسیدگی دندانها به این شکل است که ابتدا این موجود کوچک میکروسکوپی مواد قندی که به سطح دندانهای ما چسبیده است را می خورد و از خوردن این مواد قندی تولید اسید می کند و حالا این اسید است که مینای دندان را در خود حل می کند.

- کنترل پوسیدگی دندانها یا پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در دندانها یک پروسه طولانی مدت است که موفقیت آمیز بودن آن بستگی به علاقه فرد یا والدینش در نگهداری دندانها  و همکاری با دندان پزشک در برنامه پیشگیری دارد.

برنامه کنترل پوسیدگی:

1-کنترل کلیه ضایعات پوسیدگی فعال

2-کاهش در مصرف کربو هیدراتها (قندها ی) تخمیر شونده

-جهت داشتن دندانهای سالم  و عاری از پوسیدگی ضمن پرهیز از مصرف بی رویه قندها،استفاده روزانه از5گروه غذایی زیر توصیه می شود:

- شیر (به جهت داشتن کلسیم)

- گوشت (به جهت داشتن آهن)

- سبزی (به جهت داشتن ویتامین A )

- میوه (به جهت داشتن ویتامین  C)

- غلات ( به جهت داشتن فیبر)

* بهداشت دهان در خانه

پوسیدگی ها به عوامل زیر ارتباط دارند:

- استعداد دندان به پوسیدگی

- پلاک باکتریایی

- کربو هیدراتها (قندهای) شکسته شده

- زمان

*نکته:

بر داشتن پلاک به طریق مکانیکی و به کمک استفاده از مواد شیمیایی کاربردی ترین روش کنترل پوسیدگی ها می باشد.

روشهای مکانیکی کنترل پلاک:

*مسواک دستی:

- موهای مسواک و سر آنها مهمترین قسمت آن هستند.

- مسواک ها بر اساس قطر موهای خود به سه گروه:

*نرم

*متوسط

*سخت

طبقه بندی می شود.

- انتهای موهای مسواک به شکلهای :برش تیز، گرد و بر جسته و گرد تهیه می گردد.

- نوع گرد آن بهترین نوع است زیرا احتمال آزار بافتی لثه را کمتر می کند.

*نخ دندان :

باید توجه داشت که مسواک کردن به تنهایی نمی تواند پلاک را به میزان لازم از تمام سطوح دندانها بر دارد،خصوصاً در برداشت پلاک از سطوح بین دندانی بی تاثیر است و این بدان معنی است که تمییز کردن سطوح بین دندانها باید جدا از مسواک زدن انجام شود.

- وسایلی که برای برداشتن پلاک بین دندانی وجود دارد عبارتند از : نخ دندان،مسواک بین دندانی و خلال دندان

- انواع مختلف نخ دندان:

- همراه طعم دهنده ،بدون طعم دهنده

- موم اندود و بدون موم

- نازک ،نواری و بافته شده

- نخ دندان نایلونی بدون موم بهترین نوع نخ دندان است.البته خواست خود شما در انتخاب نخ دندان موثر است.

- از نظر مقبولیت برای بیماران نخ دندان طعم دار و موم اندود شده موثر ترین نوع نخ دندان است.

*مسواک برقی:

- فلسفه استفاده از این مسواکها این بود که بسیاری از بیماران به علت ناتوانی در استفاده از دستانشان نمی توانستند پلاک را خوب از سطح دندان خود پاک کنند.

* خمیر دندانها :

- خمیر دندانها با مواد مختلف موجود در خود عملکردهای متنوعی در سلامت دهان دارند ، که به واسطه داشتن ساینده ها و سور فاکتانت موجود در خود به عنوان یک عامل بازدارنده پلاک و تغییر رنگ دندان عمل می کنند ، طعم دهنده ها و رنگهای دلپذیر استفاده از آن را بالا می برد، خمیر دندانها با اضافه کردن پیرو فسفات قابلیت کنترل تار تار را نیز دارند.

*نکته هایی در رابطه با دستور العمل بهداشت دهان و دندان در خانه برای رده های مختلف سنی :

- والدین قبل از رویش دندانها بهتر است لثه ها را با پیچاندن گاز مرطوب یا دستمال مرطوب و تمییز دور انگشتان تمییز و ماساژ نمایند.

- اولین ملاقات کودک با دندان پزشک تقریباً هنگام رویش اولین دندان و حداکثر تا دوازده ماهگی باید انجام گردد.

- اولین آشنایی کودک با مسواک به عنوان وسیله ای برای برداشت پلاک در سن یک تا سه سالگی باید صورت پذیرد.

- بایدتوجه داشت که در سن یک تا سه سالگی به دلیل احتمال بلع فلوراید خمیر دندان به اندازه یک نخود روی مسواک فرزندشان قرار دهند.

- سنین پیش دبستانی موقع شروع استفاده از نخ دندان در کنار مسواک است.

- نکته: تا سن پیش دبستانی والدین در هنگام مسواک زدن فرزندان خود باید در کنارشان باشند و آنها را همراهی کنند.

- در سنین 6 تا12 سالگی کودکان قادر به انجام کارهای اولیه بهداشت دهان و دندان (مسواک و نخ دندان) هستند.در این دوره استفاده از مواد شیمیایی آشکار کننده پلاک مفید است.

- در سنین نو جوانی ارتباط مثبتی بین عزت نفس با چگونگی مسواک زدن و انگیزش برای بهداشت دهان وجود دارد.


 

مایت های گرد وغبار خانه و بیماری آسم
به غیر از عوامل ارثی و ژنتیکی،عوامل بسیاری مسئول بروز اولیه ی آسم درافراد می باشند.برای مثال،آسمی که در بزرگسالان برای اولین بار ایجاد می گردد اغلب به دنبال ابتلا به سرما خوردگی یا یک عفونت ویروسی رخ می دهد.هم چنین مواجه شدن با عوامل تحریک کننده در محیط کار ممکن است از عوامل شروع کننده حملات آسم باشد.
با این حال مهمترین عوامل یجاد کنندحملات آسم (به ویزه در کودکان)مواجه شدن با مایت های گرد وغبارخانه می باشد.مایت ها جانوران کوچک وذره بینی هستند که ازنوک یک سوزن هم کوچک تر می باشد.این جانوران کوچک در فرش ها، موکت ها،لحاف و تشک و اسباب بازی های پشمی کودکان زندگی می کنند.در هر تشک،حدود دو میلیون مایت وجود دارد!
هم چنین باید بدانیم که فقط پروتئین موجود در مدفوع این مایت ها موجب بروز آلرژی و آسم می گردند. وقتی که یک فرد حساس، در طی یک مدت نسبتاَ طولانی در مواجهه با مدفوع این مایت ها که در هوا پخش هستند بشود،گلبول های سفیداین فرد در مقابل این جسم خارجی(مدفوع مایت)حساس می گردد.وقتی پروتئین مدفوع مایت ها ازطریق استنشاق وارد ریهمی شود،در مخاط نایژک ها واکنشی رخ داده و موجب التهاب در مجاری هوایی می شود.این التهاب باعث می شود که مخاط نایژک ها حساس شود،به طوری که هر گونه مواجهه بعدی با مایت ها یا هر عامل تحریک کننده دیگری موجب تنگ و باریک شدن نایژک ها شدهو علائم آسم را ایجاد می کند.
چیز های دیگری هم ممکن است به عنوان عوامل شروع کنندهحملات آسم مطرح باشند. کشیدن سیگار مادر در هنگام حاملگی و بودن در محلی که سایر افراد به کشیدن سیگار مشغول هستند،برای کودکان بسیار خطرناک می باشد.

با تشکر از خانم فاطمه مغدانی (دانش آموز)جهت ارسال این مطلب

 




موضوع مطلب :

          
شنبه 87 تیر 8 :: 9:37 صبح

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی