آشپزی -
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM           
گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان گروه آموزشی حرفه و فن کنگان
درباره وبلاگ


این وبلاگ در تاریخ29/11/1386 توسط سرگروه حرفه وفن کنگان طراحی گردیده است.امید است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزیز با نظرات و پیشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب این وبلاگ مرا یاری نمایند.
آرشیو وبلاگ
نویسندگان

 

ماکارونی با سس قارچ

مواد لازم :

400 گرم  ماکارونی
 
400 گرم  قارچ
 
100 گرم  کره
 
نصف قاشق چایخوری  نمک
 
به مقدار دلخواه  فلفل
 
1 عدد  پیاز
 
500 گرم  گوجه‌فرنگی
 
2 قاشق سوپ‌خوری  جعفری خرد شده
 
100 گرم  پنیر رنده شده
 
1 عدد  لیمو ترش
 

 طرز تهیه :

قابلمه‌ی پر از آبی را روی اجاق گاز بگذارید. نمک به آن اضافه کنید. بعد از جوش آمدن آب، ماکارونی را داخل آن بریزید. سپس ماکارونی را آبکش کرده و دم کنید.

برای تهیه سس قارچ ، ابتدا قارچ ها را شسته و خرد کرده و داخل ماهیتابه ای که حاوی کمی کره است، تفت دهید. وقتی آب قارچ تبخیر شد، نمک و فلفل بزنید. پیاز خرد شده را به قارچ افزوده و کمی تفت دهید. گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کرده و به مخلوط بیافزایید. بگذارید به مدت 15 دقیقه مواد آرام آرام بجوشد. جعفری را اضافه کرده و پنیر را به مواد بیافزایید. حال سس قارچ آماده است.

ماکارونی را در یک دیس بکشید و از سس قارچ روی آن بریزید و سرو نمایید. در صورت دلخواه می توانید آب لیمو ترش نیز روی غذای خود بریزید.

 

 کوکوی سبزیجات

مواد لازم:
پیاز خرد شده و تفت داده شده :: 2 فنجان
بادمجان  خرد شده و تفت داده شده :: 2 فنجان
قارچ خرد شده و تفت داده شده :: 2 فنجان
جعفری :: 1 قاشق مرباخوری
نعنا :: 1 قاشق مرباخوری
تخم مرغ :: 6عدد
آرد :: 3 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر :: 1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل :: به مقدار کافی
 
طرز تهیه :
بادمجان را پس از پوست کندن مانند خیار خرد کرده و در آب نمک خیس کنید. بعد از 15 دقیقه آبکش کرده و کمی آب روی آن بگیرید تا شوری نمک از بین برود. سپس آن را در یک قاشق روغن زیتون تفت دهید. همین عمل را با پیاز و قارچ انجام دهید. البته هر کدام را به طور مجزا و در همان ظرفی که قبلاً استفاده کرده اید و حاوی کمی روغن است تفت دهید . تمامی مواد را با هم مخلوط کرده و تخم مرغ های زده شده را به آن اضافه کنید. کم کم مایع کوکو برای پخت آماده می شود. برای مصرف کمتر روغن حتماً باید مقدار مورد نیاز مایع را در پلوپز آماده کنید. به این طریق که یک قاشق روغن در پلوپز ریخته و بعد مایع را درون آن بریزید و در پلوپز را همراه با دم کنی ببندید و بعد از 10 دقیقه کوکو را وارونه کنید تا کوکوی خوشمزه و کم روغن شما بعد از مدت کمی حاضر می شود.


 

نکات تغذیه ای:
در پخت این کوکو از روغن کمی استفاده می شود و روغن به کار رفته، روغن زیتون است که گیاهی بوده  و برای سلامتی فرد مفید است . افرادی که کلسترول خونشان بالاست،  می توانند به جای تخم مرغ کامل، فقط از سفیده آن در تهیه کوکو استفاده کنند. همچنین چندین نوع سبزی شامل قارچ، بادمجان، نعنا وجعفری به کار رفته است و همان طور که می دانیم سبزیجات ، کربوهیدرات و کالری کمی دارند ، ولی منبع خوبی از فیبرو ویتامین ها هستند.
انرژی این غذا در کل 630 کالری است که اگر به 6 قسمت مساوی تقسیم شود ، هر قسمت دارای 105 کالری خواهد بود.

 

 کوکوی گل کلم

مـواد لازم :
گل کلم متوسط :: یک عدد
تخم مرغ :: 6 عدد
پیاز سرخ کرده :: 2 تا 3 قاشق سوپخوری
روغن :: 100 گرم
زعفران سائیده  :: یک قاشق چای خوری
جوش شیرین :: یک قاشق مرباخوری
نمک و فلفل :: به مقدار کافی


طـرز تهیه :
ظرفی را آب کرده کمی نمک می ریزیم و می گذاریم آب جوش بیاید گلهای گل کلم را از هم جدا می کنیم و می شوئیم تا آب آن برود و بعد آنرا با چنگال کمی نرم می کنیم تخم مرغها را درظرفی می شکنیم و کمی نمک و فلفل به آن می زنیم و آنرا خوب مخلوط می کنیم زعفران را در کمی آب جوش حل می کنیم و داخل تخم مرغ می ریزیم جوش شیرین را در یک قاشق آب سرد حل نموده با تخم مرغ مخلوط می کنیم پیاز و گل کلم را که کاملا سرد شده به مایه تخم مرغ اضافه کرده تمام مواد را خوب مخوط می کنیم بعد روغن را در تابه یا ظرف نسوز گردی می ریزیم میگذاریم داغ شود مایه را در روغن ریخته کوکو را کف فر قرار داده حرارت را سیصد و پنجاه درجه می نمائیم سه ربع ساعت می گذاریم در فر بماند تا زیر کوکو کاملا برشته و زرین شود بعد ظرف را روی آخرین پنجره بطرف بالا قرار می دهیم یک ربع تا بیست دقیقه دیگر می گذاریم بماند تا روی آن نیز زرین شود ظرف را از فر خارج کرده بهر فرم و شکل که بخواهیم آنرا می بریم و در دیس می چینیم (باید قسمت زیر کوکو که برشته تر است بطرف رو قرار بگیرد) در صورتی که کوکو را روی آتش تهیه کنیم مایه را در تابه آماده کرده حرارت زیر آنرا ملایم می کنیم و در آنرا بسته روی آن کمی آتش می ریزیم تا زیر و روی کوکو برشته و طلائی شود بعد آنرا می بریم اگر روی آن کاملا سرخ نشده باشد قطعات بریده شده را بر می گردانیم تا این قسمت نیز برشته شود . بدون ریختن آتش روی در کوکو با حرارت ملایم نیز می توان کوکو را تهیه کرد .
 


 ترش شامی

مواد لازم:
گوشت چرخ کرده=نیم کیلو
نان خشک کوبیده=یک پیمانه
شیر=یک پیمانه
جوش شیرین=1 قاشق مرباخوری
پیاز متوسط=2 تا 3 عدد
آب گوجه فرنگی=3 تا 4 لیوان
آبلیمو=2 تا 3 قاشق سوپخوری
تخم مرغ=2 عدد
نمک و فلفل=بقدر کافی
طرز تهیه:
نمک و فلفل و نان خشک کوبیده را در شیر حل کرده،پیاز را از رنده ریز رد می کنیم و تخم مرغ و جوش شیرین و پیاز را به مایه اضافه کرده بهم می زنیم. گوشت را می ریزیم،تمام مواد را خوب مخلوط می کنیم.3 تا 4 قاشق سوپخوری روغن در ماهیتابه می ریزیم روی آتش می گذاریم تا داغ شود.از مایه گوشت گلوله هایی به اندازه یک نارنگی برمیداریم داخل دست گرد می کنیم. وسط آن را با انگشت سوراخ کوچکی کرده و دو طرفش را در روغن سرخ می کنیم. بعد آب گوجه فرنگی را با کمی نمک و فلفل مخلوط کرده داخل طرف شامی می ریزیم. حرارت را ملایم کرده تا آب گوجه فرنگی کاملا غلیظ شده و مغز شامی پخته شود. ممکن است بجای آب گوجه فرنگی دو قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی را در دو لیوان آب حل کرده داخل شامی بریزیم.

 

کوکو کدو سبز

مواد لازم :
کدو سبز :: متوسط 6 عدد
تخم مرغ :: 4 عدد
زعفران حل شده :: یک قاشق غذاخوری
آرد :: یک قاشق مربا خوری
شیر :: دو قاشق غذاخوری
نمک و فلفل :: به مقدار کافی


 

طرز تهیه :
کدوها را پس از شستن و بدون پوست گرفتن ، به قطر یک سانتیمتر حلقه حلقه کنید . و روی آنها کمی نمک بپاشید . سپس کدوها را در مقداری روغن تفت دهید .
در یک ظرف گود ، آرد و شیر را مخلوط کرده و تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید . مخلوط حاصل را با چنگال ، خوب به هم بزنید . سپس کدوهای سرخ شده را به همراه مقداری نمک و فلفل و زعفران به مخلوط فوق اضافه کنید  . پس از داغ شدن روغن در ماهیتابه ، مایع کوکو را در آن ریخته و سطح آن را صاف کنید .
در ماهیتابه را گذاشته تا کوکو خودش را بگیرد و سرخ شود . بعد از آن ، کوکو را با کفگیر پشت و رو کرده و می گذارید تا طرف دیگرش هم سرخ شود ، سپس کوکو ، آماده خوردن است .


 

نکات تغذیه ای :
کوکوی کدو سبز ، غذایی مغذی و لذیذ است و برای گیاه خواران و جوانان مناسب است.
کدو سبز سرشار از ویتامین A   است . ویتامین A  در بینایی ، رشد و نمو بدن و سیستم ایمنی بدن مؤثر است و باعث مصونیت در برابر بیماری های عفونی می شود .
کل انرژی غذا ، 474 کالری است که اگر توسط 4 نفر همراه با نان یا بدون نان ، میل شود ، سهم هر فرد از انرژی غذا ، 5/118 خواهد بود .

کوکوی اسفناج و سبزیجات معطر برای افراد مبتلا به دیابتII

مواد لازم :
روغن مایع مخصوص سرخ کردنی :: به اندازه لازم
تره فرنگی ریز خرد شده :: 2 عدد
اسفناج تازه خرد شده :: 175 گرم
تخم مرغ :: 5 عدد
پیازچه ساطوری شده :: 4 عدد
سبزی کوکو( گشنیز،جعفری،شوید،تره،پیازچه و کمی نعنا) :: 150 گرم (حدود 3 مشت)
گردو :: 20 گرم
نمک و فلفل :: به اندازه لازم
 
طرز تهیه:
کمی روغن( حدود 1 قاشق) را در ماهیتابه می ریزیم تا داغ شود. تره فرنگی ها را خرد کرده در روغن کمی حرارت می دهیم. سپس اسفناج خرد کرده را به آن می افزائیم تا اینکه کمی نرم شود.( روی حرارات متوسط 3 دقیقه بماند.) تخم مرغ ها را هم زده، اسفناج، تره فرنگی، پیازچه و تمام سبزیجات را به آن می افزائیم. سپس نمک، فلفل، گردوی خرد شده را اضافه می کنیم. مواد را در ماهیتابه ی دارای روغن داغ( روغن حدود 3 قاشق غذاخوری) ریخته، در ظرف را گذاشته و روی حرارت ملایم می گذاریم تا بپزد. بعد آن را پشت و رو کرده، زیر گریل داخل فر گذاشته تا طلایی شود.( با آن روش از روغن کمتری استفاده می شود)


 

نکات تغذیه ای :
این غذا به علت دارا بودن سبزیجات متنوع ؛ مقدار زیادی کربوهیدرات پیچیده و فیبر دارد . به همین علت برای افراد دیابتی نوع 2 مفید می باشد.




موضوع مطلب :

          
سه شنبه 87 تیر 4 :: 11:36 عصر

پیوندها
آمــار سایت
رتبـه ما در گوگل
فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

فروشگاه اینترنتی میهن مارکت

به وقت کنگان
امکانات جانبی